Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussgata betalar sig snabbt

/
  • Foto: NICK BLACKMON Bara för bussar. Den smala bussgatan mellan Sjöäng och Österbågen går parallellt med gång och cykelvägen på gamla Bomhusvägen. Mitt på sträckan finns en mötesplats för bussarna.

GÄVLE
Den åttonde och hittills mest effektiva bussgatan i stan öppnades i Bomhus i onsdags. Den är 300 meter och går mellan Sjöäng och Österbågen förbi Dahlboms bil. Den miljonsatsning kommunen gjort på gatan och nya signaler över Österbågen betalar sig på ett par år.

Annons
Kollektivtrafiken kommer nämligen att spara drygt en miljon kronor per år. Och resenärerna på linje ett sparar mellan en och sex minuter i tid per resa.
- Det här är det bästa som hänt kollektivtrafiken på många år. Vi hade tre möjligheter att arbeta med. Den första var att köpa fler bussar till ingen egentlig nytta. Den andra var att bygga en cirkulationsplats vid infarten till Sjöäng. Tekniska kontoret valde den tredje och bästa möjligheten.
Det säger Lennart Skoog vid X-Trafik. Han arbetar med trafikplanering för stadsbussarna i Gävle.
Problemet för linje 1 har varit långa väntetider att komma ut från Sjöängsvägen på Österbågen vid Dahlboms bil.
- Som sämst har bussarna försenats upp till sju minuter där. De nya trafiksignalerna vid bussgatans utfart är signalprioriterade. Det betyder att bussarna normalt alltid har grönt ljus när de kommer fram till Österbågen, säger Skoog.
Det blir säkert bilister som chansar på att köra den nya bussgatan. De som provar kommer att bita sig i fingret. Signalerna slår nämligen inte om till grönt för bilar. Sensorerna i vägbanan reagerar nämligen bara för bussar.
Lars Björling är marknadschef på X-Trafik. Han berömmer Gävles satsning på bussgator.
- Det här är ett mycket bra exempel på hur man kan öka kollektivtrafikens framkomlighet. Alla tjänar på att bussarna tar sig fram snabbt.
Två av de tidigare bussgatorna finns på Vikingavägen i Bomhus, en går mellan sjukhuset och Tolvfors, en finns på Brynäsgatan, en finns mellan Albion och Hemsta.
X-Trafik har förstås önskemål på nya satsningar i Gävle för att underlätta för kollektivtrafiken.
- Det vi sätter främst nu är fler busskörfält, säger Lennart Skoog.
Som exempel nämner han S Kungsgatan mellan Södermalmstorg och Gavleån och N Kungsgatan mellan Staketgatan och Nygatan.

OLLE HILDINGSON

Mer läsning

Annons