Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cancerpatienten i centrum

/
  • Patienten har kommit i centrum på ett tydligt sätt inom bröstcancersjukvården i Gävle. De olika specialisterna, här representerade av Johan Ahlgren, onkolog, Helen Stål, bröstcancersjuksköterska, och Christina Lindström, kirurg, arbetar tillsammans för patientens bästa. FOTO: LEIF JÄDERBERG

GÄVLE Kortare väntetider, tydligare besked, tryggare omhändertagande. Bröstcancerpatienternas väg genom sjukvården har blivit lättare. Det är resultatet av ett lyckat samverkansprojekt på länssjukhuset i Gävle.

Annons
Patienten i centrum är en sliten klyscha men den kännetecknar ändå de tankegångar som varit vägledande när bröstcancervården på länssjukhuset stöpts om.
Traditionella gränser mellan kliniker och yrkesgrupper har brutits upp och onödiga rutiner har tagits bort - allt i syfte att få patienten att känna sig trygg och få vårdförloppet att flyta friktionsfritt.
Bröstcancersjukvården är ett av flera medicinska områden där man i projektform arbetat med att förbättra patientflödet. Det handlar om att göra patientens väg genom sjukvården så enkel och rak som möjligt.
Inspirationen kommer delvis från näringslivet.
- Vi har utgått från en flödesmodell som bland annat använts på Ericsson, berättar Kristina Granewåg, processledare för flödesprojekten.

När det gäller bröstcancer är flera enheter och specialister inblandade i diagnostik och behandling. Mammografipersonal, kirurg, onkolog, patolog, kontaktsjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut och kurator är några.
Tidigare kunde det ta fem-sex veckor efter operationen innan patienten fick besked om resultatet och vilken efterbehandling som skulle bli aktuell.
En period av oro och otrygghet för många.
- Nu har vi kortat ned handläggningstiden till två-tre veckor, säger Johan Ahlgren, överläkare på onkologkliniken.

Det som skett är bland annat att onödigt remissförfarande tagits bort. Remisser mellan kliniker har en tendens att alltför ofta blir liggande bortglömda, något som kan försena behandlingen.
Patientens besök hos olika läkare har också samordnats. I stället för att först träffa kirurgen och sedan gå hem och vänta på kallelse till onkologen får patienten numera träffa bägge vid samma tillfälle.
En särskild mottagning hålls varje onsdag där onkolog, kirurg och sjuksköterska finns på plats för att tillsammans informera patienten om operationsresultat och fortsatt behandling.
- Möjligheten att ge fullödig information och svara på frågor är större om både kirurg och onkolog är med, säger Christina Lindström, överläkare på kirurgkliniken.

Mottagningen föregås av en nyinrättad medicinsk konferens där patolog, kirurg och onkolog gemensamt studerar och diskuterar mikroskopiska fynd från operationen. Vid konferensen beslutas om vilken efterbehandling - till exempel strålning eller cytostatika - patienten ska få.
- Eftersom vi möter patienten direkt efter konferensen blir det inga onödiga fördröjningar. Patienten får klara besked och slipper leva i ovisshet, säger Johan Ahlgren.

Att förändringarna gett tryggare patienter märks tydligt, menar Helen Stål, bröstcancersjuksköterska som finns med som stöd för patienten under hela behandlingsperioden.
- Jag får inte lika många telefonsamtal från oroliga patienter som förr, säger hon.

BJÖRN HANÉRUS

Mer läsning

Annons