Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dan firar framgången med sitt mobilspel

/

Spelet Clear Vision (17+) har snabbt klättrat upp till andra plats bland Iphone-apparna.
– Det här är hur roligt som helst, säger spelkonstruktören Dan Erhard Olsson, 21.
På lördagen ordnade han releaseparty i Gävle.

Annons

Det var mest kompisar och familjemedlemmar som kom till releasepartyt, för sina samarbetspartners och affärskollegor har Dan Erhard Olsson på andra håll.

– Ja, de jag jobbar ihop med finns framför allt i San Francisco. Och i München, Filippinerna, Kanada och Nya Zeeland, säger han.

För många är Dan Erhard Olsson mest känd som fotbollsspelare under några år, men nu är det dataspel som gäller. Han är helt självlärd.

– Jag började lära mig programmera och animera när jag var sjutton och gick på Polhem. Jag höll på med det samtidigt som fotbollen. Så fort jag slutat gymnasiet startade jag företaget, säger han.

Clear Vision har tidigare varit internetspel, innan Dan Erhard Olsson satsade på att utveckla det för Iphone. Appen har tagit 1,5 år att ta fram.

– Det som gjort att det tagit så lång tid är att jag använt ett program som uppdaterades flera gånger. Varje gång tvingades jag gå igenom allting igen, säger Dan Erhard Olsson, som själv designat, ritat, animerat och programmerat spelet, fast med viss hjälp av två medhjälpare, en i Kanada och en i Nya Zeeland.

För en månad sedan var Clear Vision klart och i tisdags släpptes det på Appstore. Redan på torsdagen började det klättra. Vid 12-tiden på lördagen låg spelet på nionde plats, och på lördagskvällen låg det på andra plats i Appstores ranking.

Med den placeringen rasar pengarna in, men ännu vet inte Dan hur mycket pengar spelet kommer att ge, eftersom redovisningen kommer med några dagars eftersläpning.

Det är också svårt att gissa hur länge spelets popularitet kan vara, för konkurrensen är stenhård. Dan Erhard Olsson hoppas att det dröjer åtminstone ett år innan det dalar.

– Då hinner jag bli klar med ett annat spel som jag håller på med. Det är helt annorlunda. Jag leder ett team som jobbar med det och vi har gjort ungefär trettio procent av jobbet hittills, säger han.

Mer läsning

Annons