Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill göra Gävle bättre från sadeln

/
  • Rådsmedlemmarna Per-Owe Setterlind och Gunilla Edlund på Drottninggatan, en flaskhals för cyklisterna där de gärna skulle se att cykelbanan breddades. Annars är de överlag nöjda med förhållandena för  Gävles cyklister.

Per-Owe Setterlind och Gunilla Edlund har valt cykeln framför bilen i många år. Nu är de två av de som sitter med i nya Cykelrådet i Gävle och de har visioner om att göra Gävle till en bättre cykelstad.

Annons

Gunilla Edlund läste om Cykelrådet i en tidningsartikel, Per-Owe Setterlind såg en annons. Tillsammans med ytterligare ett 20-tal andra som sökt eller aktivt rekryterats av projektledarna på Tekniska kontoret ska de nu forma ett bollplank för kommunen i arbetet att förbättra Gävle som cykelstad. Det är i alla fall målsättningen.

Båda två har ett nära förhållande till cykeln som transportmedel.

– Jag har cyklat jämnt under barmarkssäsongen sedan jag flyttade till Valbo för många år sedan, det går faktiskt på ett ut med att ta bussen. Cykeln är nummer 1, det är bara om jag ska iväg tidigt till tåget som jag inte cyklar, säger Per-Owe Setterlind som jobbar på Trafikverket mitt i stan och därmed får cirka 24 kilometer vardagsmotion varje dag.

Gunilla Edlund har cyklat stadigt till vardags sedan plugget. Nu är det bara rejäla snöstormar som kan stoppa henne från att ta cykeln från bostaden i Sätra till jobbet på Drottninggatan, säger hon.

Som cyklist tycker hon att mycket fungerar bra i Gävle, men givetvis finns det saker som kan förbättras.

– Mycket handlar det om att knyta ihop hela cykelnätet, ett helhetstänk, och där har man kanske inte riktigt nått ända fram. Det kan vara ganska enkla grejer som att man kommer ut på fel sida av vägen när cykelbanan på Ruddammsgatan slutar och liknande på andra vägar.

Drottninggatan, där vi träffas, är ett annat omtalat stråk där utrymmet för cyklisterna borde göras bredare, tycker de.

Ett så kallat cykelråd har funnits tidigare i Gävle under några år på 90-talet men då rann det mesta ut i sanden. Nu hoppas de att kommunen ska lyssna till vad de har att säga och skriva, för förutom träffarna med rådet ska de även vara lite av spanare på sadeln och rapportera in fel och brister som de upptäcker allt eftersom.

– Jag hoppas att man verkligen kommer att använda sig av cyklisternas kunskap och lyfta fram cykelperspektivet ännu mer. Jag har många visioner inför framtiden, säger Gunilla Edlund.

– Det är stor skillnad på att cykla i Gävle nu jämfört med för 20 år sedan, fler och fler cyklar och det leder förstås till nya utmaningar. Så jag hoppas att vår insats kommer göra skillnad och jag tycker det känns bra efter vårt första möte, säger Per-Owe Setterlind.

Mer läsning

Annons