Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Delar av avtalet bortklippt

/
  • Ann-Christine Eriksson tog sitt ansvar som konsument och förhandlade fram en bra affär med Com Hem. Tyvärr verkar någon på företaget ha klippt bort det väsentliga i den inspelning som gjordes av samtalet.

Gävlebon Ann-Christine Eriksson känner sig blåst av Com Hem. Någon verkar ha klippt bort delar av det avtal som spelades in via telefon. Och företaget medger att något gått fel.

Annons

– Det är precis som kunden säger. Inspelningen avbryts på ett abrupt sätt och vi har inga skäl att misstro henne. Vi väljer att låta henne avbryta abonnemanget, säger Björn Nilsson som är informationschef på Com Hem.

I slutet av augusti förra året ringde en försäljare och erbjöd Ann-Christine Eriksson ett så kallat combopaket med bredband, telefon och digital-TV. Hon nappade på erbjudandet, men bad om att få göra ett undantag.

Eftersom hon sökte jobb på andra orter försäkrade hon sig om att hon skulle kunna säga upp abonnemanget om hon plötsligt behövde flytta.

I vanliga fall måste kunden betala för combopaketet i 18 månader, men försäljaren gick med på hennes krav och såg till att de särskilda villkoren kom med när avtalet spelades in.

– Det fanns med i inspelningen som han spelade upp för mig. Det märktes att han blev osäker när han lämnade manuset, de här samtalen är alltid så uppstyltade annars, säger Ann-Christine Eriksson.

I maj fick hon mycket riktigt jobb på en annan ort och det var dags att säga upp abonnemanget. Men det gick inte Com Hem med på. Irriterad över att företaget inte höll det som avtalats var hon i kontakt med flera av dess medarbetare till dess att hon fick inspelningen av avtalet mejlat till sig.

Märkligt nog har någon klippt i den. Avsnittet med den särskilda överenskommelsen finns inte längre med och inspelningen stannar tvärt.

När hon påpekade det för Com Hem så medgav företaget att det är något märkligt med ljudfilen. Samtalet avslutas inte så som det ska enligt företagets egna regler.

– Försäljaren blåste mig. Enligt Com Hem ska de här samtalen alltid avslutas med att man hälsas välkommen som kund, men något sådant hörs inte på inspelningen.

Com Hem uppmanade henne att reklamera ärendet och trots att det var tre veckor sedan hon gjorde det hörde inte företaget av sig.

Men efter ett samtal med GD i går tog Com Hem genast kontakt med Ann-Christine Eriksson och lät henne bli kvitt abonnemanget.

Det är precis som kunden säger. Inspelningen avbryts på ett abrupt sätt och vi har inga skäl att misstro henne.

Björn Nilsson

Informationschef Com Hem

Mer läsning

Annons