Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dödskrasch vid uppvisning

/
  • Arkivbild: LASSE WIGERT SpiralForm. I april gjorde Pierre Holländer en konstflygning över Bergby -

GÄVLE
Konstnären Hans Tjörneryds vän sedan 20 år tillbaka, konstflygaren Pierre Holländer, dödsstörtade i lördags.

Annons
- I dag känns det svårt att jobba vidare. Det är svart efter honom, säger Hans Tjörneryd.
Det var under en flygshow i England som Pierre Holländer störtade och omkom. Uppvisningen hade precis börjat när något hände med planets ena vinge.

Långt samarbete
Tjörneryd och Pierre Holländer inledde sitt samarbete i början av 80-talet. Bland annat gjorde de rök- och flygskulpturer runt om i Europa. I Gävle blev de båda kanske mest uppmärksammade i samband med jubileumsutställningen sommaren 1996. Tre plan lågsniffade över rådhuset och sprutade ut rök. Uppvisningen kallades Status Limbus och i ett av planen fanns Pierre Holländer. På marken stod Hans Tjörneryd och ledde flygningen via direktkontakt med planen. Uppvisningen polisanmäldes av Luftfartsverket för förseelse mot luftfartsförordningen eftersom de inte hade tillstånd, men åtalet lades ner.
Men Tjörneryd och Holländer har gjort betydligt mer än så.
- Vi har gjort operationer tillsammans sedan 1983, bland annat OS-invigningar och uppvisningar i hela Europa.
Deras sista uppdrag tillsammans blev i april i år då de invigde en plats vid Bergby skola till minne av Heliga Birgitta.
- Jag fick beskedet i morse (söndag). Det är jättetungt. Han var en riktig konstnär. Vi var de enda som höll på med det här.
Det plan som Pierre Holländer använde vid dödsstörtningen, en kopia av Charles Lindberghs Spirit of St Louis, har han aldrig använt när han och Hans Tjörneryd arbetat tillsammans.
- Pierre sa många gånger att det var svårstyrt. Han byggde det i Estland men vi använde det aldrig, vi hade bara speciellt utrustade plan med rökaggregat.
Holländer var en av Sveriges mest erfarna showpiloter och hade flugit 21 000 flygtimmar på över 50 olika flygplanstyper sedan 1959.
Han och Hans Tjörneryd hade flera uppdrag på gång men hur det blir nu är oklart.
- Vi hade en del inplanerat men vi stryker det nu. Men Pierre har en son som också är pilot så kanske det blir en fortsättning med honom. Vi får se, säger Hans Tjörneryd.

MONIQA SWÄLAS
026-15 96 28
moniqa.swalas@gd.se

Mer läsning

Annons