Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår mellan Gävle-Sundsvall

/

Det behövs ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall för att järnvägen ska klara den väntade trafikökningen. Det slår Banverket fast i en studie. Verket föreslår en etappvis utbyggnad med dubbelspår och nya mötesstationer. För Gävles del kan det innebära en helt ny sträckning från centralstationen och några mil norrut.

Annons

Banverket har genomfört en så kallad idéstudie, det allra första steget inför en utbyggnad. Slutsatserna i den är att det behövs dubbelspår för att klara trafiken år 202, och att det är en ombyggnad av ut- och infarterna i Gävle och Sundsvall som är mest akuta.

Kostnaden för att bygga dubbelspår med den befintliga sträckningen beräknas till 12 miljarder. Men det innebär att hastigheten på sträckan inte kan ökas nämnvärt för snabbtågen. En resa med X2000 mellan Gävle och Sundsvall skulle då kunna ta en timme och trekvart.

För att anpassa banan till höghastighetståg krävs en delvis ny sträckning och då stiger kostnaden till runt 20 miljarder. Restiden mellan Gävle och Sundsvall skulle kunna kortas med ytterligare 20 minuter.

Banverket är redan inne på en utbyggnad i etapper, vilket i sin tur kräver ombyggnad av mötesstationer längs sträckan, och ett tiotal nya stationer. Kostnaden för de arbetena beräknas till drygt en miljard.

Kommunalrådet Per Johansson välkomnar Banverkets planer, och tror att det blir nödvändigt med en ny sträckning ut från Gävle. Kommunen förordar i så fall en sträckning väster om E4. Och han hoppas att den nya studie som banverket nu startar inte blir någon långbänk.

– Om man säger att det behövs ett dubbelspår 2020 måste man börja nu, säger Per Johansson.

Mer läsning

Annons