Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare färdtjänst för många Gävlebor

På lördag blir färdtjänsten dyrare för den stora merparten av Gävles kommuninvånare. Priset för korta resor stiger med 30 procent.

Samtidigt införs en ungdomsrabatt, och långa resor mellan exempelvis Gävle och Ockelbo blir billigare.

Annons

På ett gemensamt initiativ av länets kommuner och landstinget är likadana färdtjänsttaxor på väg att införas i hela länet. Det ses som en rättvisefråga för resenärerna.

Den som har rätt till färdtjänst ska betala samma taxa per zon oavsett i vilken kommun hon eller han bor. Olika taxor i olika kommuner upplevs som krångligt.

Det är upp till varje kommun att ställa sig bakom de gemensamma taxorna, vilket kommunfullmäktige i Gävle gjorde i juni. Men långt ifrån alla partier var med på noterna.

Hela oppositionen – Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna – sa nej till förslaget. De menade att höjningarna blir för kraftiga för alla som åker korta resor inom 1–3 zoner, vilket de flesta gör. Även kommunala pensionärsrådet och handikapprådet protesterade.

Av de 3 600 personer som har rätt till färdtjänst i Gävle kommun är det endast en handfull som gör fler än 300 resor per år. För en vuxen som reser 200 resor inom två zoner stiger totalpriset nu från 9 000 till 12 000 kronor.

Den rödgröna majoriteten röstade igenom de nya taxorna med motivet att tekniska kontoret ska utreda någon form av rabattsystem i samråd med övriga kommuner.

– Det är en fråga vi jobbar med. Vi ska redovisa vad vi har kommit fram till på kommunstyrelsens sammanträde den 6 december, säger Ewa Lundmark, färdtjänstansvarig på tekniska kontoret.

En lösning är ett månadskort som ger rabatt till den som reser ofta. Ett sådant kort finns i dag för arbetspendling med färdtjänst.

En annan variant är en maxtaxa, det vill säga ett tak på hur mycket en person ska behöva betala för färdtjänsten i förhållande till sin inkomst.

– Vi ska titta på olika alternativ och de ekonomiska konsekvenserna av att införa ett rabattsystem. Det kommer vi att göra i dialog med X-trafik, säger Ewa Lundmark.

Kommunen skickade nyligen ut information om de nya taxorna till alla berörda. Sedan dess har många hört av sig till tekniska kontoret.

– Det har inte varit så mycket kritik mot höjningen. Däremot har många haft frågor om vad förändringarna innebär för just deras del, säger Ewa Lundmark.

Hon poängterar att ett ständigt arbete pågår med att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättning, exempelvis genom bra hållplatser och lågentrébussar.

Mer läsning

Annons