Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

E16 från Gävle till Irland

/

Glöm riks-80. Nu heter vägen E16 – och går förbi Oslo ända till Londonderry på Irland. Men först ska alla skyltar bytas ut.

Annons

Arbetet med att byta ut gamla 80-skyltar till nya E16-skyltar startade i måndags och kommer att pågå in i september.

Totalt ska Trafikverket byta ett tusental skyltar på nya E16 och dess tillfartsvägar. Många av skyltarna får också nya, mer trafiksäkra fundament.

Hela omskyltningen kostar tio miljoner kronor, och en konsultfirma har inventerat alla skyltar för att det ska bli rätt.

– Det speciella är att projektet är så stort. Det är mycket planering för att vi ska göra allt i rätt ordning, säger Mikael Johansson, platschef på Svevia i Valbo, som är entreprenör åt Trafikverket.

Men det är inte bara Trafikverket som måste skylta om. De nio kommunerna utmed nya E16 från Gävle till Torsby i Värmland har också många hänvisningsskyltar som måste ändras.

– Vi har 94 platser där vi måste sätta upp nya skyltar. På ett 40-tal platser räcker det att sätta upp ny plåt med rätt vägnummer, men på andra ställen måste vi byta hela skylten, säger Gösta Nordqvist, trafikingenjör på Samhällsbyggnad Gävle.

Beslutet om att riksväg 80 skulle bli en Europaväg togs redan 2010, men att Gävle ska bekosta en del av omskyltningen har ändå kommit som en överraskning.

– Vi har inte med det i budgeten. Man har kanske trott att Trafikverket skulle stå för hela kostnaden, säger Gösta Nordqvist.

De kommunala hänvisningsskyltarna sätts förmodligen upp först i september. Den 24 september måste allt vara klart för då ska den nya Europavägen invigas med en bussresa.

– Vi ska åka från Gävle och ha en liten ceremoni i varje kommun som E16 passerar, berättar Håkan Bergeå, Borlänge, som är projektledare.

Själva invigningen äger sedan rum på Kongsvinger fästning dagen därpå, i närvaro av den svenska infrastrukturministern och den norska samfärdselsministern.

– Det är lite roligt, för där har norrmän och svenskar skjutit på varandra förr, men nu blir fästningen en symbol för gott samarbete, säger Håkan Bergeå.

Idén om en Europaväg mellan Oslo och Gävle kom från Borlänge för cirka tio år sedan.

– Alla nio kommunerna utmed vägen har jobbat hårt för att övertyga regeringarna och Trafikverket och det ledde till att regeringarna ansökte hos FN 2009. Märkligt nog är det FN som beslutar om Europavägarna, säger Håkan Bergeå.

Argumentet har framför allt varit att det är bra för näringslivet och turismen att det finns en Europaväg genom Gävleborg och Dalarna. Däremot är det inget som säger att vägens standard blir bättre för att statusen höjs.

– Det kommer inte att bli motorväg i ett huj. Det som styr hur mycket pengar som finns till ombyggnader av vägar är trafikmängden och olycksstatistiken, inte om det är en Europaväg eller inte, säger Mats Sandgren, enhetschef för trafikmiljö på Trafikverket.

– Men för kommuner och näringsliv kan det bli ett lyft att det finns en lång sammanhängande sträcka med samma namn, och i framtiden kan det komma ett beslut om att hela E16 till exempel ska bli mötesfri, så som man sagt om E4. Men då måste någon lobba för det, säger han.

Håkan Bergeå tycker att E16 borde ha funnits sedan länge.

– Hade detta varit ett land hade det redan funnits en Europaväg mellan Oslo och Gävle. Men riksgränser ställer till det, säger han.

Trots att E16-projektet genom Sverige nu är i hamn är han inte riktigt nöjd.

– Det logiska är ju att E16 fortsätter österut genom Finland också, särskilt nu när Gävle har en reguljär godsförbindelse med Raumo i Finland. Vi har faktiskt varit inne och nosat på det och tagit en del kontakter, säger han.

Mer läsning

Annons