Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elektroniska skyltar på väg

GÄVLE
Drygt tre mil av E4 mellan Gävle norra och Axmartavlan blir en av 17 sträckor i landet där variabla hastighetsgränser ska testas. Den normala fartgränsen på 110 km/tim ska vid behov kunna sänkas till 90 eller 70 km/tim. Ett skäl är tät trafik, ett annat besvärligt väglag.

Annons
Flera olika modeller kommer att provas. Gävle-Axmartavlan blir unik i den meningen att sänkningarna till 90 eller 70 km/tim blir rekommenderade högsta hastigheter. På alla andra provsträckor är hastigheterna tvingade.
Skillnaden är att trafikanter inte riskerar fortkörningsböter om de kör fortare än den rekommenderade fartgränsen så länge de håller högst den normalt tillåtna farten.

På försök
Nästa höst ska de åtta elektroniska farttavlorna finnas på plats på E4 norr om Gävle. På andra håll i landet kommer man igång snabbare. Skåne är först ut och där har man redan eller kommer snart att komma igång med första provsträckan.
Försöken kommer att pågå till utgången av 2007.
Syftet med variabla hastighetsgränser är att gränserna ska kunna sänkas vid stark trafik och köbildning liksom när det är svåra väglags- och väderförhållanden.
Målet är naturligtvis att få trafikanterna att sänka sin hastighet och därmed minska risken för olyckor.
En förhoppning med variabla fartgränser är också att respekten för hastighetsskyltarna i allmänhet ska öka.
Rent praktiskt kommer Vägverkets trafikinformationscentral i Härnösand, TIC, att ställa om hastighetsskyltarna norr om Gävle när det är befogat. TIC fjärrstyr också de stora elektroniska informationstavlor som finns mellan Gävles centrala och norra E4-infart för norrgående trafik och vid Axmartavlan för södergående. Skyltarna tänds oftast när trafiken leds om på gamla E4 på grund av olycka eller vid reparationsarbeten av mittvajern. Hela sträckan är mötesfri trefältsväg.
De två övriga försöken i Region Mitt finns också längs E4. Vid infarten till Hudiksvall kommer hastigheten att sänkas från 90 till 70 när tung trafik kommer från Hudiksvall för att köra ut på E4 söderut.
De tunga fordonen har besvärligt att komma ut på E4 på grund av motbacke. Detektorer i vägbanan känner av när ett tungt fordon närmar sig E4. Då släcks 90-skyltarna på europavägen och ersätts med 70-gräns.
Tredje försökssträckan hamnar vid Aluminiumverken strax söder om Sundsvall. Där finns en besvärligt korsning med hög trafik vissa tider på dygnet. Dagens 50-gräns ändras till 70. Vid skiftbyten i fabriken och andra tillfällen med hög trafik till och från E4 kommer fartgränsen att sänkas till 50.
Vägverket gör nu en förstudie som gått ut på remiss till Gävle kommun, en rad myndigheter, åkeriföreningen och X-Trafik.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons