Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elmätarna läses inte av i tid

/
  • Foto: NICK BLACKMON Irriterade kunder. Det största problemet för elkunderna är inte att elpriserna stiger, utan att mätarna inte läses av som de ska. Höga räkningar kan ramla in tre år i efterhand.

GÄVLE
Elen blir allt dyrare, men det största problemet för kunderna är än så länge när mätarna inte läses av som de ska.

Annons
Skyhöga räkningar på gamla skulder fortsätter att dimpa ner.
Elpriserna har stigit med mellan 35 och 47 procent procent sedan 1997, första året med en avreglerad elmarknad. (Se faktarutan.) För en tvåa har elräkningen blivit 458 kronor dyrare om året, 38 procent, och för en eluppvärmd villa drygt 6 800 kronor dyrare, 47 procent.

Torr sommar
I fjol började priserna öka rejält på grund av den torra sommaren och låga nivåer i vattenmagasinen. Vid årsskiftet höjdes skatten som en del i den gröna skatteväxlingen och i den senaste budgeten läggs drygt ett öre på per kilowattimme.
Men det är inte det största problemet för dem som vänder sig till konsument- och budgetrådgivningen i Gävle. De flesta är upprörda över och behöver hjälp med elräkningar där bolagen inte har läst av mätaren på länge.

Tagit banklån
- Vi har haft många som har kommit in med såna räkningar på 30-40 000 kronor, säger konsumentvägledare Monica Nilsson.
- Jag vet att det är pensionärer som har tagit banklån för att betala räkningen.
Hon berättar att det fortfarande är flera i veckan som kommer. De hänvisar ofta vidare till Konsumenternas elrådgivningsbyrå där Bo Hesselgren är chef.
- Ett av de vanligaste klagomålen hit är stora efterkrav, säger han.
Mätaren ska läsas av en gång om året.
- Det syndas en del, konstaterar han.
Ett problem är att det inte finns regler för vad som gäller om mätaren inte läses av varje år. För obetald el liksom andra skulder gäller att den kan krävas in under tre år. Konsumentverket har föreslagit att elen ändras till ett år.

Kompensation
Om företaget gjort fel kan man begära kompensation och en avbetalningsplan, men Bo Hesselgren håller med om att det inte är så lätt om elleverantören hänvisar till nätföretaget som ansvarigt för avläsningen.
- Erfarenheten visar att i stort sett alla får en avbetalningsplan, men de kan vara olika långa.
Gert Honnér, informationschef på Vattenfall försäljning, hänvisar till den mänskliga faktorn som förklaring till att bolaget inte läser av mätaren varje år utan skickar efterkrav till sina kunder.
- Man har inte kommit åt att läsa av eller missat det eller så har informationen inte förts vidare.
Han säger att situationen gäller hela branschen och är något kunderna får leva med. Först när Vattenfall om tre år installerat fjärravläsare som mäter förbrukningen varje månad hos alla kunderna kommer efterkraven att upphöra.
Länsstyrelsen, som delger när någon riskerar att få elen avstängd på grund av obetald räkning, har hittills i år haft 184 delgivningar i länet, ungefär lika många som i fjol.

ANNA BAGGE

Mer läsning

Annons