Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Emil från Gävle rycker ut i TV 3 i kväll

/
  • I kväll kan de se se sig själva på tv, Emil Holmström och Jon Sjöberg jobbar som brandmän på Arlanda.
  • När tv filmat har Emil Holmström och Jon Sjöberg varit stationerade på sjukvårdsbilen eller IVPA som de kallar den, I Väntan På Ambulans.
  • Larmet går från en hangar. Brandstation Norr ligger närmare men Jon och Emil kör ut bilarna och håller sig beredda.
  • I TV 3:s serie Arlanda får tittarna följa flygplatspersonalens  arbete. Emil Holmström från Gävle är en av dem som vi får veta mera om.
  • Flygplatsbrandmännen Jon Sjöberg och Emil Holmström är några av huvudpersonerna i TV3:s realityserie om Arlanda.
  • Går larmet är det bara att hoppa i stövlarna.

När en truckförare fick en stroke och ramlade ur trucken ute bland planen på Arlanda fanns inte TV 3 på plats. Men mycket annat av 26-årige Gävlebon Emil Holmströms arbete som flygplatsbrandman har de filmat. I kväll får tv-tittarna följa Emil och hans kollega Jon Sjöberg i deras arbete.

Annons

Emil Holmström och Jon Sjöberg har ingen aning om hur de kommer att framställas i realityserien om Arlanda. Men de är inte oroliga trots att åtminstone Emil sagt några rejäla grodor framför kameran.

– Vi är de vi är och vi bjuder på oss själva, säger killarna glatt och visar runt på sin arbetsplats.

I början var det ovant men de vande sig snart vid kamerorna. Emil ville egentligen inte vara med i programmet men efter castingen i december blev han övertalad och killarna fick provfilma. Tydligen gjorde de sig som tv-personligheter.

– Det mesta händer mellan sju och tio på morgonen och på kvällen då det går många flyg. TV3 har mest varit här på dan så de har missat en del, konstaterar Emil.

Tre hjärtstopp har han fått rycka ut på på kort tid men då var inte filmteamet med. Flygplatsbrandmännens jobb handlar mer om sjukvård än om bränder och när filmteamet spelat in har Emil och Jon varit stationerade på sjukvårdsbilen eller IVPA som de kallar den, alltså I Väntan På Ambulans. Det mest dramatiska som hänt under filminspelningarna var när en äldre kvinna skulle flyttas.

– Vi skulle vara bärhjälp åt en passagerare. Det enda vi visste var gatenumret.

Det visade sig att det var ett stort plan från Iran som kommit in. Killarna fick hiss upp ett flak för att kunna rulla av passageraren.

– Hon hade brutit höftleden i Iran men skulle hem hit och bli opererad. Eftersom hon bara pratade persiska fick vi information i tredje eller fjärde led. Hon reste själv och ingen visste vart hon skulle eller om hon skulle bli hämtad. Hela tiden tokskrek hon och vägrade morfin.

En ambulans beställdes men i samma veva kom ett larm om bröstsmärtor och ambulansen dirigerades om. Emil och Jon väntade på en ny ambulans men ingen kom. Det visade sig att någon avbokat ambulansen. Efter två och en halv timme kunde de äntligen lyfta över kvinnan till ambulansen. Det som bara skulle vara en enkel förflyttning blev alltså rätt dramatiskt.

Emil och kollegan Jon slår sig ner vid matbordet på Arlandas brandstation Öst, den största av tre brandstationer inne på flygplatsområdet. Det var här Emil satt för drygt fem år sedan. Då var han helt ny på brandstationen och bara några dagar innan hade tsunamin förstört livet för tusentals människor i Asien.

– Vi hann precis äta nyårsmiddag så kom planen. Jag jobbade 35 timmar i sträck. Hela pirer stängdes av för att ta emot skadade och barn som kom ensamma. Många bars på bår. Vi delade ut nallebjörnar och höll i handen, berättar Emil.

Förra året hade flygplatsbrandmännen 900 uppdrag. Av dem var 740 sjukvårdsrelaterade. Någon allvarligare flygplansolycka har inte inträffat i Sverige sedan Gottröra den 27 december 1991 då alla ombord överlevde men mindre incidenter inträffar och brandmännen måste hela tiden vara beredda om olyckan skulle vara framme. Deras område är fyra mil i omkrets med mycket folk på liten yta och mängder av flygbränsle. Mycket tid går åt till att öva, teoretiskt, skarpa brandövningar eller sjukvårdsövningar så att allt blir rätt om det sker en allvarlig olycka.

– Brinner det, brinner det mycket. Vi bör vara framme på 90 sekunder men ska vara framme inom 120 sekunder. Efter det blir det så hett inne i kabinen att folk inte överlever.

Flygplatsbrandmännen är anställda av det privata bolaget Addici. Deras utbildning skiljer sig från de kommunala brandmännens. De har till exempel ingen utbildning på trafikolyckor och industrier. De har sjukvårdsutbildning men får, till skillnad mot ambulanssjukvårdarna, inte ge läkemedel

Plötsligt går larmet. På två röda sekunder har Emil och Jon fått på sig utrustningen och sitter i var sin brandbil. Ett automatlarm har gått från en hangar men brandstation Norr är närmare. Killarna kör ut bilarna och avvaktar. Emil passar på att visa en bit av en flygplanskropp som står uppställd utanför garaget.

– Det där är mittdelen från Gottröraplanet. Det använder vi vid övning.

Efter några minuter kan de backa in igen. Larmet var falskt.

I morse gick de av sitt 25-timmarspass så ikväll kan de sitta hemma framför tv:n och se sig själva på jobbet. I tolv avsnitt får vi tv-tittare följa arbetet på Arlanda och ikväll dyker alltså Emil och Jon upp för första gången i serien.

– Jag hoppas de får ihop något bra som speglar vårt arbete, säger Emil.

Mer läsning

Annons