Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En fnurra på tråden

/
  • Anna-Carin Härdin och dottern Moa tycker att färdtjänstens beställningscentral fungerar sämre sedan verksamheten flyttades till Estland.

Varje söndag när Anna-Carin Härdin ska beställa färdtjänstresor till dottern Moa kommer oron.
Ska personen i andra änden av luren uppfatta allt korrekt?
– De som sitter i växeln i Estland försöker verkligen. Men det är en himla skillnad på att kunna prata tillräcklig svenska och att förstå.

Annons

Moa Härdin går på Polhemsskolans särgymnasium och är beroende av färdtjänst. På helgen beställer mamma Anna-Carin alla resor som dottern ska göra under veckan, men har börjat gruva sig för telefonsamtalen sedan beställningscentralen flyttades till Estland.

– Jag har ont i magen varenda söndag då jag ska ringa och boka resorna, säger hon.

Enligt Anna-Carin Härdin har det blivit svårt att göra sig förstådd och missuppfattningar sker lite nu och då. Häromveckan hade det uppstått förvirring kring gatunumret och istället för att köra till teaterrepetitionerna på Borgarskolan var taxichauffören på väg att släppa av Moa Härdin vid konserthuset. Misstaget upptäcktes dock i tid och hon kom fram till sin teatergrupp till slut.

– Det är jädra krångligt. Tänk då på alla äldre människor som kanske har svårt med talet eller hör dåligt, säger Anna-Carin Härdin.

Ett annat irritationsmoment för Anna-Carin Härdin är svårigheterna att få till samåkningar för Moa och hennes kompisar. När dottern bor på ett korttidsboende kommer ibland flera olika bilar med några minuters mellanrum för att köra ungdomarna till samma gymnasieskola.

– Vad är det för ekonomi och miljötänk i det? De borde väl kunna se i datorn att man kan hämta upp flera barn, undrar Anna-Carin Härdin.

X-Trafik uppger att missnöjet med färdtjänstens beställningscentral har ökat något sedan verksamheten flyttades utomlands. Enligt bolagets kundbarometer, som baseras på drygt 1800 telefonintervjuer per år, var 94 procent av kunderna nöjda med växeln för ett år sedan. Det var innan den flyttade till Estland.

Nu är siffran nere på 88 procent, vilket enligt färdtjänstchef Inger Engvers ändå får betraktas som högt.

– Under 2008 gick 550 000 resor i länet via beställningscentralen. Vi fick in 75 skriftliga klagomål och de rör inte bara beställningscentralen utan kan handla om allt från restid till chauffören, säger Inger Engvers.

Enligt henne ska resor till och från samma ställe samordnas om så är möjligt.

– Det beror på hur resan är beställd. En del kunder har uppgett att de vill vara framme en viss tid, andra när de senast vill åka. Men hittar systemet samåkningar så blir det.

Mer läsning

Annons