Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En klapp på huvudet

/
  • Maria Holmlund från Gävle med en virkad variant av Årets Julklapp. Foto: LARS WIGERT

GÄVLE Den som ger bort en mössa i julklapp i år är garanterat trendig. Detta urmodiga plagg har utsetts till Årets julklapp, i konkurrens med digitalkameran.

Annons
- Varför ska det jämt vara en teknikpryl, frågar Josefina Lund på Handelns Utredningsinstitut, en av dem som utsett mössan till årets julklapp.
Bakom utnämningen ligger en gedigen genomgång av tänkbara kandidater, en noggrann analys av handelns försäljningssiffror och en god dos trendkänslighet.
- Vi tittar på handelns försäljningssiffror, och sport- och fritidssektorn har gått bra i många år, säger Josefina Lund.

Sport- och fritidsbutiker är också till stor del klädbutiker, med flera starka varumärken, som i de flesta fall har en egen mössa i sortimentet.
- Det är lite nytt.
Bakom mössans renässans ligger också ungdomskulturen, där en personlig mössa numera är "rätt".
Det har slagit igenom även hos de äldre generationerna. Den tidigare trenden att hellre frysa öronen av sig än att ta på något på huvudet är på väg ut.
Årets julklapp har utsetts sedan 1988 och enligt Josefina Lund har träffsäkerheten varit stor, även om det inte går att utläsa vilken produkt som egentligen säljs mest i julhandeln. Det stora undantaget är det första årets julklapp, den ökända bakmaskinen, som blev ett hejdundrande fiasko.

Försäljningen blev långt ifrån den förväntade och de maskiner som ändå såldes kom aldrig till användning.
Mössan har alla förutsättningar att lyckas bättre.

Sven-Olof Ekman
026-15 96 42
svenolof.ekman_gd.se

Mer läsning

Annons