Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En riktig shoppingsommar

/
  • Lindexsäljarna Emma Ivarsson och Denise Timmann säger att försäljningen är väderberoende, men att rean lockar många och att det alltid är folk i butiken.
  • Emma Lokander hade inte åkt till Köpis på grund av sommarrean.– Jag brukar tycka att det är ganska urplockat på rean.
  • Ann-Sofie Jägerskog besökte Köpis för att handla kläder till barnen Olivia, Isak och Moa för halva reapriset.

I sommar väntas varje gävleborgare handla för mer än 16 000 kronor. I helgen var det slutspurt på sommarrean och många hade fått lön.

GD åkte till Köpis i Valbo och pratade med några söndagsshoppare om varför de var där.

Annons

Ann-Sofie Jägerskog från Stockholm har stannat till i Valbo innan färden ska gå vidare mot Söderhamn. Hon har handlat kläder till sina barn på sommarrean, och en klänning till sig själv.

– Det har blivit några fynd nu när det var halva reapriset. Barnen växer ur kläderna så fort, så då är det bra att passa på.

Emma Lokander är vanligtvis mer skeptisk till reor.

– Jag brukar tycka att det är ganska urplockat på rean. Jag är här för att jag hade bestämt mig för att köpa två skjortor till min karl, men så var de på rea, så det var ju bra, säger Emma Lokander.

Enligt en rapport från Svensk Handel väntas gävleborgarna handla för 16 116 kronor per person under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Sommarrea är mest vanligt förekommande i kläd- och skohandeln, där hela 95 procent av de tillfrågade handlarna uppger att de har sommarrea.

På Lindex har rean pågått i några veckor och är nu inne på sluttampen. Butikssäljarna Emma Ivarsson och Denise Timmann säger att det som säljer bäst hos dem är barnkläder.

– Det är inte lika många som kommer hit när det är fint väder, så det är väldigt väderberoende, men det är ändå folk här och fullt upp hela tiden, säger Emma Ivarsson.

Lena Stenqvist jobbar på Eurosko och berättar även hon att vädret påverkar försäljningen, och att det gått bra för dem i år.

– Vi har sålt många gummistövlar, säger hon.

I juni skrev TT att fotbolls-EM och sommar-OS väntades öka försäljningen och ge den pressade hemelektronikbranschen lite andrum. I Svensk Handels rapport är det dock bara några procent som svarar att de kommer att investera i ny hemelektronik under sommaren. Ronny Nilsson var i går på jakt efter en ny tv, men inte på grund av något stort sportevenemang.

– Det är bara ett nödvändigt ont, vi är egentligen totalt ointresserade av sånt här. Vår dotter tycker att hennes tv är för liten, så då ska vi köpa en ny så får hon ta den gamla, säger Ronny Nilsson.

Mer läsning

Annons