Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En svår resa för de blinda

/
  • Hans-Gunnar Högstedt tycker att det är självklart att automatisk platsutropning ska finnas på alla bussar.
– Så många människor skulle vara förtjänta av det, säger han.
  • – Att kliva på bussen är inga problem, det svåra är att komma av den, säger Hans-Gunnar Högstedt.

För de allra flesta är lokaltrafiken ett självklart och smidigt sätt att ta sig från en plats till en annan. För blinde Hans-Gunnar Högstedt är det ofta raka motsatsen. Till och med den kortaste bussresa kräver mycket planering och han har aldrig några garantier på att han ska komma fram.

Annons

– Att gå på bussen är inga problem, det svåra är att komma av den, säger Hans-Gunnar Högstedt samtidigt som han kliver på den blåa linjen mot Andersberg.

Det är eftermiddag och rusningstrafik. Hans-Gunnar Högstedt har utan större åthävor letat sig fram till en av få lediga platser i den nästan fulla bussen. Knappt tio minuter och nästan lika många hållplatser senare är vi halvvägs ut till Andersberg. På displayen bakom chauffören står det ”Ramna” i orangea digitala bokstäver. Men Hans-Gunnar Högstedt är helt desorienterad. Han har ingen aning om var bussen befinner sig.

– Det hade kunnat stå Kuala Lumpur på den skylten. Den säger mig ingenting, säger han.

Hans-Gunnar Högstedt är helt blind och kan på sin höjd avgöra ifall det är ljust eller mörkt ute. Att avläsa vad som står på en display flera meter bort är omöjligt.

Tyvärr, för Hans-Gunnars del, har X-trafik inte infört samma hjälpsystem som finns på många andra platser i landet. Displayen är den enda hjälpinformation som bussen erbjuder sina resenärer.

– Jag förstår inte varför de inte har automatisk platsutropning. Så många människor skulle vara förtjänta av det, säger han.

En röst som signalerar var bussen stannar och var den är på väg hade gjort resandet för Hans-Gunnar Högstedt och många med honom så mycket tryggare menar han. Nu måste han förlita sig på andra system, som flera gånger visat sig vara opålitliga.

– Det är en anspänning varje gång jag sätter mig på bussen, att vara helt utlämnad till någon annan. Jag brukar säga till busschaufförerna var jag ska gå av, men de händer att de glömmer, då kan man hamna helt galet.

Han minns en gång när han skulle besöka sin syster och hoppade på en buss i centrum. Han bad busschauffören säga till när han var framme. Han hörde inget och när han klev av bussen var han nere i centrum igen.

– Det kändes riktigt kymigt, säger han.

Vis av erfarenheter brukar Hans-Gunnar Högstedt oftast be någon att komma och möta upp på hållplatsen.

– Men det ska man ju inte behöva. Varför ska jag planera långt i förväg om jag ska ta bussen. Ska inte lokaltrafiken vara till för alla?

När bussen vänder i Andersberg har skylten fastnat på ”Höjersdal”. När Hans-Gunnar Högstedt får höra det skrattar han till.

– Det här visar ju att systemet behövs, inte bara för mig. Hur ska man få turister till stan om man inte kan ta lokaltrafiken utan risk för att komma vilse.

Mer läsning

Annons