Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Familjens semester blev en mardröm

/
  • Julia, Hanna och Joacim åkte med mamma Pia och pappa Henrik för att fira Henriks 40-årsdag i Turkiet. Resan blev en katastrof på grund av resebolaget.
  • När vi kom hem fick vi ett erbjudande om 3000 kronor i kompensation, utan att be om det. Det kändes som ett hån, som att de ville att vi skulle ta pengarna och vara tysta. Men jag anmälde dem till ARN, berättar Pia Granvik.

En påkostad resa för att fira 40-årsdagen med hela familjen blev en semestermardröm.

Men det tog större delen av veckan innan resebolaget insåg hur fel allting var.

Annons

När familjen Granvik från Gästrike-Hammarby bestämde sig för att åka ner till Turkiet och fira Henriks 40-årsdag såg de fram emot en underbar semester.

För en gångs skull hade de lyxat till det och bokat en så kallad all inclusive-resa ospecificerat hos ett litet resebolag i från södra Sverige som de hittade på internet.

– Det är första gången som vi kostade på oss det här. Vi tänkte att vi skulle unna oss att få äta och dricka riktigt gott. Det såg så fint ut i katalogen och vi tänkte att det här kommer att bli jättebra. Men så blev det ju inte, berättar Pia Granvik.

När de kom fram till sitt hotell kände de alla direkt att det inte var bra. Det mesta var fel, bland annat var maten oätlig, toalett och handfat satt löst i badrummet och det rann saltvatten i kranen.

– Jag sov inte en blund den första natten. Jag låg direkt på sängfjädrarna eftersom det inte fanns någon madrass. När jag ringde reseledaren på morgonen tyckte hon att jag var negativ. Men man kan ju inte borsta tänderna i saltvatten, säger hon.

Pia Granvik berättar att personalen var arrogant och oprofessionell. De krävde att få byta hotell och alternativen stod mellan att byta till ett där enbart frukost ingick, trots att de redan hade betalt för alla måltider, hela veckan.

De fick också ett erbjudande att uppgradera sig till ett fyrstjärnigt hotell för 8 000 kronor extra. Men familjen tyckte inte att det kändes värt att betala extra, vare sig för mat som de redan betalt för, eller för uppgradering.

På fredagen bestämde de sig för att ha en trevlig dag och åka till stranden. De packade matsäck och handdukar och begav sig mot stranden som låg en halvtimmes resa från hotellet. Men de hann inte mer än att lägga sig på solstolarna innan en reseledare ringde.

– Hon ringde och sa att det var bråttom. Vi skulle byta till det fyrstjärniga hotellet på grund av vattenkvaliteten. Klockan var elva när hon ringde och bussen med alla svenskar skulle gå från hotellet klockan tolv. Det var bara att kasta sig från stranden, säger Pia Granvik.

– Hela semestern gick åt till att krångla, berättar Henrik Granvik.

När de kom hem anmälde Pia resebolaget till Allmänna reklamationsnämnden. Bolaget motsatte sig familjens anmälan och skrev till ARN att det tydligt framgår på deras hemsida att ospecificerade resor som presenteras stämmer och att informationen inte kan vara vilseledande.

Detta håller ARN med om och skriver att med den information som framgår, kunde familjen inte ha rätt att vänta sig någon högre kvalitet i fråga om mat, städning eller standard. Men de skriver också att även om standarden inte är så hög så ska det inte vara saltvatten i kranarna.

Därmed beslutade ARN att resebolaget ska betala 7 000 kronor i prisavdrag till familjen.

Mer läsning

Annons