Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färdtjänsten är "stelbent"

När Karin Hanssons föräldrar skulle resa hem med färdtjänsten på julafton tvingades de åka i olika bilar trots att de skulle åka åt samma håll men till två adresser.
– Det här är slöseri och så otroligt stelbent, säger hon.

Annons

När Karin Hansson i Gävle läste om den 91-åriga kvinnan som missade julmiddagen med sina släktingar på grund av färdtjänstens samordningsproblem blev hon upprörd. Nästan samma sak hände hennes föräldrar på julafton. Hon hade haft båda föräldrarna hemma på dagen hos sig på Fältspatsvägen och när de skulle hem räknade hon med att de båda kunde åka i samma bil.

– Mamma bor på Rävpasset och pappa på Sätrahemmet så mamma bor ju längs vägen från mig till där pappa bor, säger hon.

Men det var omöjligt att ordna, utan färdtjänsten skickade två bilar. En större bil för pappa som kräver rullstol och en vanlig taxi för mamma. Karin Hansson försökte övertyga personalen i beställningscentralen att mamma bodde längs vägen och det skulle bli billigare för samhället med en bil för båda föräldrarna. Speciellt som det på julafton är full upp för färdtjänstens bilar.

För föräldrarna skulle det i alla fall bli samma kostnad med en avgift för var och en av dem.

– Men de måste tydligen slaviskt följa datorn och får inte tänka själva och systemet klarar inte en sådan här enkel beställning, säger hon.

Karin Hansson tycker att det är skrämmande när det inte går att samordna resor som den här. Bristen på fungerande samordning drabbar ju skattebetalarna när det inte fungerar eller som i fallet med 91-åringen den som reser med färdtjänsten. Hon kommer nu att rapportera händelsen till ansvariga för färdtjänsten i kommunen och hoppas på en förändring.

Mer läsning

Annons