Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fem miljoner dras in för busstrafiken

GÄVLE Osthyvelsprincipen. Den tänker tekniska nämnden använda sig av för att klara sparkravet på drygt 17 miljoner.
- Vi har hämtat hem drygt fem miljoner på kollektivtrafiken. De övriga 12 miljonerna får vi ta på andra ställen, säger Curt Nygren, ordförande i tekniska nämnden.

Annons
I går höll nämnden ett extra möte för att diskutera budgeten. Tekniska kontoret står inför kraftiga nedskärningar och politikerna skulle ta ett principbeslut om var pengarna ska sparas in.
Men det enda konkreta beslutet som fattades var hur många miljoner som ska läggas på kollektivtrafiken. Tekniska kontoret hade förordat ett alternativ på 55 miljoner kronor som bygger på tre stomlinjer med täta avgångar som trafikerar de stora bostadsområdena.
Nämnden håller fast vid stomlinjenätet, men minskar budgetramen för att öka besparingen.
- Vi vill köra stomlinjenätet inom en ram av 50 miljoner, säger Curt Nygren.

Jämfört med nuvarande budget för kollektivtrafiken innebär det en besparing på mellan fem och sex miljoner kronor. Resterande 12 miljoner vill nämnden ta från kontorets övriga verksamhetsområden.
- Minskad parkskötsel och beläggningsverksamhet, där kan vi fixa några miljoner. Sedan kommer vi att vänta med att tillsätta några tjänster, säger David Eldrot, chef för tekniska kontoret.
Dessutom ska nämnden gå vidare till kommunstyrelsen och anhålla om att få utnyttja pengar som egentligen ska användas till underhåll av fastigheter till att täcka underskott istället. Det beslutet visar enligt David Eldrot hur tuff sparsituationen är.
- Att man väljer att titta på ett alternativ där man använder underhållspengar - det är inte ekonomiskt hållbart, säger han.
- Det är oerhört besvärligt, säger Curt Nygren.
Hur den nya budgetramen på 50 miljoner kronor kommer att påverka busstrafiken återstår att se. X-Trafik och kommunens tjänstemän måste nu se över turtätheten och antalet linjer ännu en gång.
- Om man ska fortsätta att ha den här nivån på busstrafiken måste man skjuta till mer pengar, konstaterar David Eldrot.

Anna Höglund
026-15 96 31
anna.hoglund@gd.se

Mer läsning

Annons