Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjärran Höjder till salu inför nysatsning

/
  • Arkiv Stora planer för nya Fjärran höjder, men kommunen satsar inte en krona. Badhuset blir istället till salu.

GÄVLE
Nästa vecka väntas kultur- och fritidsnämnden ge klartecken till jättesatsningen på Fjärran Höjder.

Annons
Men några kommunala pengar blir det inte. I stället blir badhuset till salu.
I slutet av sommaren presenterade kultur- och fritidsnämnden ett förslag till en total förvandling av badhuset. Bakom utredningen stod bland andra kultur- och fritidschefen Mats Öström och badchefen Bernt Jonsson.

Fler aktiviteter
Det är bara fem år sedan Fjärran höjder fick ett helt nytt utseende till en kostnad av 100 miljoner kronor. Enligt kultur och fritid Gävle har efterfrågan på aktiviteter och tjänster inom badsektorn förändrats under de senaste åren.
I förslaget som presenterades i somras konstaterade man därför att det är nödvändigt att komplettera Fjärran höjder med en hel del nya attraktioner som till exempel ett 15 meter högt hopptorn med ny pool, tre rutschbanor och en japansk bastupaviljong.
Målet är att skapa en Sverigeunik "må bra-anläggning". Prislappen är grovt satt till 50 miljoner kronor.
Nästa vecka ska kultur- och fritidsnämnden ta beslut om projektet ska fortsätta. Förslaget till beslut innehåller en lång rad att-satser.
- Vi stänger inte dörren för något alternativ, säger Lars-Göran Ståhl.

Inga kommunala pengar
Nämnden har hela tiden sagt att några kommunala pengar blir det inte. För att finansiera jätteprojektet kan det däremot bli aktuellt att sälja badet till en privat entreprenör. Om nämnden klubbar förslaget innebär det i praktiken att Fjärran höjder är till salu.
- Om vi hittar intressenter som vill köpa får vi titta på det, säger Lars-Göran Ståhl.
Han tror inte att badhusplanerna blir någon stridsfråga i nämnden.
- Jag har en känsla av att det blir ett enhälligt beslut. Men däremot kan det bli känsligt framöver om vi kommer att föreslå en försäljning. Men där är vi inte än, säger han.
KARIN BERGKVIST

Mer läsning

Annons