Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler har drabbats av felaktiga norska fakturor

/
  • – Det är obehagligt att få sådana här beskyllningar, säger Margareta Djurhed.

Efter rapporteringen om de norska fakturorna har fler drabbade hört av sig till GD. Det handlar om en Audi som misstas för en Saab och en bult inkörd i en nummerplåt.

Annons

– De ville inte ge med sig, säger Margareta Djurhed, 81.

I går berättade GD om Monica Fernström. Hon fick en faktura för att ha passerat en vägtull i Norge den 17 maj – men hennes bil är avställd sedan november förra året och har stått parkerad i Valbo.

Och nu står det klart att Norgebrevet inte var en plump i protokollet. Sedan tidigare finns ännu ett fall. Och ytterligare två Gävlebor som fått uppleva felaktiga, norska betalningsanspråk har nu hört av sig.

– Första gången var för ett par år sedan. De påstod att jag varit i Oslo och gav mig en parkeringsavgift på 287 kronor. Då var jag 80 år. Jag kör inte till Norge, säger Margareta Djurhed.

Första impulsen var att besöka polisen.

– De sa att det inte fanns något som de kunde göra.

Sedan började den för Margareta påfrestande kampen att få rätt. Att vinna mot det engelska indrivningsföretaget Euro Parking Collection, EPC, och deras godtyckliga anklagelse.

Bevisbördan låg på henne.

– De ville inte ge med sig och skickade en bild som skulle föreställa min bil. Problemet var att där det finns ett ”N” på min registreringsskylt var en bult inkörd på skylten som bilden visade. Så vi tänkte att det egentligen kunde vara ett ”V” bakom den.

Margareta Djurhed, som inte är så bevandrad i datorer, hade turen att få hjälp av en son.

– Han skickade mejl till företaget och till slut gav de med sig. Men i våras fick jag en ny faktura från dem, en vägtullsavgift på drygt 20 kronor. Min son blev fruktansvärt arg och skickade ett rejält mejl till dem, sedan dess har de inte hört av sig.

Gunilla Edlund är en annan Gävlebo som fått norska fakturor.

– Bilen har stått hemma i Gävle. Men i höstas fick vi flera fakturor på vägtullsavgifter från Norge. Vid ett tillfälle skickade de en bra bild på bilen som passerat vägtullen. Det var en Audi. Vi har en Saab, säger hon.

Däremot upplevde Gunilla Edlund processen att överklaga som smärtfri.

– Jag överklagade på EPC:s hemsida, och det stod att man inte skulle betala om man gjorde ett överklagande. Efter flera månader fick jag ett brev från dem där de berättade att fakturan var avskriven. Men jag förstår att det är besvärligt om man inte har datorvana, säger hon.

Mer läsning

Annons