Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera alternativ för billigare busstrafik

GÄVLE De nya busslinjerna med tätare trafik i Gävle har dammats av igen. Tekniska kontoret vill att det nya stomlinjenätet införs redan i sommar - trots att besparingen bara blir två miljoner kronor.

Annons
År 2001 beslutade tekniska nämnden att införa ett nytt busslinjenät, med en buss var tionde minut på tre av linjerna. De nya busslinjerna skulle införas år 2004 efter att en ny centrumhållplats byggts vid Rådhustorget, men ett par månader före byggstart sprack planerna. Det fanns inga pengar för centrumhållplatsen och därmed kunde man inte heller införa det nya linjenätet, menade tekniska nämnden då.
Men nu återkommer förslaget i en nedbantat och uppfräschad version.
Utan någon ombyggnad av Rådhustorget och med 15-minuterstrafik på två av de tre stomlinjerna blir nettokostnaden något lägre än för den nuvarande trafiken.
- Bruttokostnaden skulle bli samma, men det skulle ge något fler resor och därmed något större intäkter. Cirka 60 procent av Gävleborna skulle få bättre resstandard än i dag, säger trafikplaneingenjör Björn Holmquist, som räknat på de olika bussförslag som finns nu.
- Men förslaget förutsätter att politikerna kan spara på något annat.

Tekniska nämnden har flera olika alternativ att välja på när den samlas till ett extra möte på onsdag. Man kan fortsätta köra bussarna som i dag, man kan köra enligt 2001 års modell, eller enligt "alternativ A", som är det som tekniska kontoret förordar. De här modellerna kostar mellan 55 och 67 miljoner kronor netto.
Det finns också tre olika sparförslag som kostar mellan 42 och 47 miljoner kronor. Det ena innebär att man behåller dagens busslinjer men med glesare turer, det andra att man inför stomlinjerna men helt slutar köra buss på vissa andra sträckor.
Bara det billigaste alternativet för 42 miljoner innebär att tekniska nämnden klarar sitt sparkrav på lokaltrafiken. Men då blir bland annat Norrlandet, Västbyggeby, Höjersdal, Sörby, Hemlingby, södra Åbyggeby, norra Bomhus och resenärer utmed nuvarande linje 96 helt utan bussförbindelse.
- Vi tycker att det förslaget ger alldeles för dålig standard. Många fler skulle få försämringar än som skulle få förbättringar, säger Sören Holmquist.

Det är möjligt att införa stomlinjenätet utan att först bygga en ny centrumhållplats som man tidigare hade tänkt, menar Björn Holmquist:
- Har man busstrafiken kvar utan att bygga om så ökar behovet av en avstängning, kan man säga. X-trafik har sagt att man helst vill att biltrafiken stängs av i Rådhusesplanaden, men det finns inte med i det här förslaget, säger han.
Ingegerd Sörgard
026-15 96 27
ingegerd.sorgard_gd.se


Mer läsning

Annons