Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flitiga trampare prisades

/
  • David Eldrot delade ut diplom och tågbiljetter till de flitiga tramparna John Samuelsson och Lars-Åke Frisell.
  • Nu söker Bodil Dürebrandt och David Eldrot cyklister som vill göra reklam för vintercykling.
  • John Samuelsson trivs med att cykla i snitt två-tre mil om dagen.

John Samuelsson och Lars-Åke Frisell är två av Gävles flitigaste cyklister.

De vann kommunens Cykelutmaning.

Nu väntar en ny för kommunen: Att få de anställda att ställa bilen.

Annons

Lars-Åke Frisell är den av de 130 deltagande kommuninvånarna som ersatt flest bilresor med cykeln under fyra månader och John Samuelsson den som cyklat längst, 335,5 mil.

– Man mår bra och man får lite motion så att man slipper lägga all tid på gymmet, säger Lars-Åke Frisell, som bytt tröjstorlek från XL till M under sommaren.

En stulen moped fick honom att börja cykla mellan Brynäs och det tidigare jobbet som elevcoach och vaktmästare i Valbo.

– I stället för att köpa ny moped valde jag cykeln.

John Samuelsson cyklade redan tidigare från Hagaström till jobbet på Korsnäs i Bomhus, men har nu trampat lite extra, som till affären. Något motionslopp har det också blivit.

– Jag tycker att det är så fruktansvärt roligt i första hand, säger han om cyklingen.

Den får honom också att må bra och spara tid jämfört med att ta bussen.

– Med bilen går det nog jämnt upp, om jag inte behöver skrapa rutorna.

Numera jobbar Lars-Åke Frisell i Bergby och cyklar inte längre till jobbet. Däremot cyklar han i jobbet, som när han ska till Norrsundet.

– Det finns fina cykelvägar i Bergby.

Men alla kommunanställda är inte lika snälla mot klimatet. Som GD tidigare berättat når inte kommunen sitt miljömål att minska på tjänsteresemil i bil. I stället har de ökat sedan 2005. Trots en resepolicy och möjlighet till distansmöten, hemarbete, kollektivtrafikåkning och cykling. Kommunen har kallat in en konsult som gjort en resvaneundersökning och gett förslag på hur kommunen kan få ner bilåkandet.

David Eldrot på Tekniska kontoret vill inte avslöja något om det förrän resultaten presenteras om ett par veckor.

Kommunens hållbarhetsutvecklare Bodil Dürebrandt säger att undersökningen visar att det är populärt att trampa till jobbet.

– Vi är bättre på att cykla till jobbet än på jobbet.

Det gäller att marknadsföra cykeln som ett lättillgängligt alternativ i tjänsten, tror hon.

Mer läsning

Annons