Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrafri redan efter tre dagar

/
  • Milian Wester-Lindskog, 15 månader, har precis gjort sin första dag ”riktiga” dag på förskolan. De första tre inskolningsdagarna var pappa Jörgen Lindskog med sonen på Häcklinge förskola.
  • Milian Wester-Lindskog, 15 månader, får vänja sig vid att ty sig till andra vuxna än mamma och pappa nu när han börjar på förskolan. Här har han krupit upp i famnen på barnskötare Eva Sandin Jurell som leker med Melvin Jäderberg.
  • – Självklart välkomnar vi forskning. Vi kan bara jobba efter de erfarenheter som vi har, säger Lovisa Magnusson, förskollärare.

Snabba inskolningar på förskolan bli allt vanligare.

På Häcklinge förskola i Valbo är det numer tre dagar som gäller istället för som tidigare två veckor.

Frågan är vad som är bäst för barnen.

Annons

Milian Wester-Lindskog, 15 månader, leker med några plastdjur inne på avdelningen Lejonet. I morse var första dagen som pappa Jörgen Lindskog vinkade hej då och åkte iväg. Under veckan har de tillsammans avklarat inskolningen på tre dagar.

– Det var inte en tår, berättar Jörgen Lindskog om första lämningen.

Han har aldrig varit med om en inskolning tidigare och blev lite fundersam när han fick höra att den skulle ta mindre än en vecka.

– Men det har varit en väldigt positiv upplevelse, säger han.

Det var i höstas som Häcklinge förskola övergav den gamla 14-dagarsinskolningen till förmån för den nyare och kortare varianten. I dag går inskolningen till ungefär så här:

På måndagen kommer föräldrarna på ett inskolningssamtal och får en rundvisning i lokalerna.

Tisdag till torsdag är barn och vuxen på plats från klockan nio på morgonen till 14.00. Mamman eller pappan sitter med vid matbordet, sköter en del av blöjbytena och är med när det är dags att sova.

– Det blir en mer föräldraaktiv inskolning, säger Karin Mattsson, förskollärare.

På fredagen är det skarpt läge. Föräldern vinkar hej då och hämtar sitt barn på eftermiddagen.

Och personalen på Häcklinge förskola är nöjda med hur det har fungerat. De upplever att barnen blivit lugna och trygga fort, just eftersom mamma eller pappa varit med hela dagarna under inskolningen.

– Men man kan aldrig veta hur det ska gå, varken med tredagars- eller 14-dagarsmetoden, säger förskollärare Lovisa Magnusson.

Även personalen på Apelgården i Hemsta har anammat den nya tredagars-metoden och tycker att den gör att barnen snabbare kommer in i förskolegruppen.

– När föräldrarna går ifrån barnet tidigare så tyr det sig fortare till oss. Jag tycker det är toppen och vi har fått positiv respons från föräldrarna, säger Britt Hintze, pedagogisk utvecklingsledare på Apelgården.

Men det finns ingen forskning kring hur snabba inskolningar påverkar barnen. Något som Birthe Hagström, doktor i pedagogik och själv förskollärare, tycker är ett problem. Hon har nyligen skrivit en bok om anknytning i förskolan tillsammans med psykologerna Malin Broberg och Anders Broberg.

– Tredagarsinskolningen grundar sig inte på någon teori eller kunskap kring varför det är bra för barnet, och jag har verkligen letat. Det är viktigt att koppla forskning till detta och inte bara ägnar sig åt tyckande, säger hon och tillägger att det finns för lite studier av andra inskolningsmodeller också.

Enligt Birthe Hagström är förskolestarten rent generellt en väldigt stor omställning för barnet. Det har haft sina föräldrar som sina trygga anknytningspersoner och ska plötsligt in i en ny miljö med nya barn och okända vuxna. Då gäller det att hitta en annan vuxen att knyta an till.

– Små barn är beroende av att veta att det finns någon som de kan gå till när det blir svårt och besvärligt. Vad vi vet i dag tar det mer än tre dagar för ett litet barn att anknyta till en annan vuxen, säger hon.

Hon förespråkar i dagsläget mer utdragna inskolningar eftersom det ger barnen en längre invänjningsperiod.

– Jag vet inte vem som vinner på kortare inskolningar men jag har svårt att tro att det är barnen.

Förskollärare Lovisa Magnusson håller med om att det finns för få vetenskapliga studier av förskoleinskolningar.

– Självklart välkomnar vi forskning. Vi kan bara jobba efter de erfarenheter som vi har, säger hon.

Mer läsning

Annons