Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortkörarna ska spåras

NTF och polisen ska tillsammans pröva ett nytt sätt att stoppa fortkörarna i trafiken. Tre vägsträckor i länet ska specialbevakas, bland annat en sträcka på väg 56.

Annons

– Att sänka hastigheterna är en av de viktigaste uppgifter vi har, säger Lars-Eric Abrahamsson på NTF Gävleborg.

Övervakningen på sträckorna inleds av NTF, som med en radarutrustning kartlägger trafikmönstret.

Alla typer av fordon och deras hastighet registreras under en vecka.

Den mätningen är redan genomförd och om det hade rått något tvivel om att hastigheterna på vägarna ofta är för höga har alla sådana frågetecken rätats ut.

85 procent av alla fordon som registrerades körde över hastighetsgränsen.

Allra fortast gick det på en vägsträcka i Hälsingland. där medelhastigheten bland över 17 000 passerande fordon var 97 kilometer i timmen, på en 90-väg. De allra flesta höll en hastighet över 110 kilometer i timmen.

– Det är olyckligt. Man tror att man tjänar mycket mer än vad man gör, säger Lars-Eric Abrahamsson.

NTF:s mätningar blir ett underlag för polisens insatser, som specialbevakar vägsträckorna under två veckor. NTF avslutar sedan bevakningen med två eftermätningar.

Metoden har prövats i Jönköpings län och på de sträckor som testats sänktes medelhastigheten rejält.

Mer läsning

Annons