Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyrhjulingar förstör myren

/
  • I helgen körde fyrhjulingar sönder stora myrområden i Trödjeskogarna. Markägarna Mats Eriksson, Björn Sjunning och Rolf Israelsson  är frustrerade över situationen. – Det här har blivit laglöst land, säger Rolf Israelsson.
  • Fyrhjulingarna gör djupa spår i våtmarken. Hur lång tid det tar för naturen att läka är oklart.

Flera myrar i Trödjeskogarna har blivit totalförstörda av fyrhjulingar.

Nu har markäkarna tröttnat på den olagliga nöjeskörningen.

– Det här har blivit laglöst land, säger Rolf Israelsson.

Annons

Björn Sjunning, Rolf Israelsson och Mats Eriksson äger tillsammans när 1000 hektar skog i Trödje. I helgen upptäckte de återigen att det varit personer och kört med fyrhjulingar på deras marker. Det är långt ifrån första gången det hänt, men den här gången var spåren som fordonen lämnat efter sig värre än vanligt.

– Det är en grym förödelse, säger Björn Sjunning.

Markägarna visar oss en myr som är helt uppkörd. Just den våtmarken ligger inte på något av deras skogsskiften, men de har alla drabbats på liknande sätt.

– Ju mer spektakulärt det är att köra desto roligare är det väl. Men det är inte roligt att se på marken efteråt, säger Björn Sjunning.

Enligt terrängkörningslagen är det förbjudet att köra i terräng med motorfordon för annat ändamål än skogs- och jordbruk. Men det tycks många inte känna till, eller så väljer de att medvetet bryta mot lagen.

Förbudet, som även gäller markägarna själva, är till för att skydda naturen. Flera undersökningar som gjorts av bland annat Naturvårdsverket visar att kalfjället är särskilt känsligt från motorfordon, därefter kommer myrmarker. I den blöta, känsliga marken bildas ofta djupa spår som läker långsamt och som kan resultera i ändrade hydrologiska förhållanden, det vill säga hur vattnet rör sig i marken.

– Det är precis som om Trödje har blivit en oas dit man kan åka och köra hur man vill. Vi skulle vilja att polisen visade sig lite mer här ute, säger Björn Sjunning.

Enligt Sofia Engberg, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen, har antalet terrängfordon i länet ökat de senaste åren. Likaså telefonsamtalen från upprörda markägare och privatpersoner som stör sig på förarnas framfart.

– Vi upplever att problemet har ökat men det är svårt att veta hur omfattande det är. Länet är stort och man vet inte vad som pågår ute i skogarna, säger hon.

I våras gjorde länsstyrelsen ett utskick till terrängfordonsägare i Gävleborg för att påminna om hur lagstiftningen ser ut. I foldern stod även vilka konsekvenser terrängkörningen kan få.

– Mer kan vi inte göra. Det är polisen man ska vända sig till om man har problem, säger Sofia Engberg.

Hans Johansson på Gävlepolisens trafikenhet är medveten om problemet i Trödje och uppmanar markägare och andra att anteckna registreringsnummer på fordonen som kör där olagligt

– Då kanske vi kan få fram nåt på det viset. Det är samma problem i grusgropen, där körs allt möjligt – ofta oregistrerade crossmotorcyklar.

Det är precis som om Trödje har blivit en oas dit man kan åka och köra hur man vill. Vi skulle vilja att polisen visade sig lite mer här ute

Mer läsning

Annons