Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle energi bröt avtal

/
  • Ove Walentin åkte till Gävle Energis huvudkontor för att få reda på varför hans elräkningar inte stämde med avtalet. Enligt Jenny Ekedahl på kundtjänsten beror det på ett misstag.
  • Vid årsskiftet gick Hedesunda El in i Gävle Energi.
  • Ove Walentin.
  • Jenny Ekedahl på Gävle Energi kontrollerar hur mycket Ove Walentins elräkningar egentligen skulle ha legat på.

Ove Walentin hade ett avtal som skulle fortsätta gälla när Gävle Energi tog över Hedesunda El. Men när räkningarna kom var de inte enligt avtalet.
– Bara i mars fick jag betala 1 122 kronor för mycket, säger han

Annons

Det var vid årsskiftet som Hedesunda El gick in i Gävle Energi. Avtalen som tecknats med kunderna i Hedesunda skulle löpa på som vanligt.

Ove Walentin hade ett avtal som sträckte sig till 2014.

Men när han fick en månadsräkning som var betydligt högre än normalt blev han misstänksam.

Han kontrollerade räkningen noga.

– Det visade sig att priset inte var enligt avtalet jag hade med Hedesunda El. Jag hade fått ett tillsvidarepris som var ungefär 50 öre dyrare per kilowattimme, säger han.

Han plockade då fram tidigare räkningar och upptäckte att han bara i mars hade betalat 1 122 kronor för mycket. När räkningen kom hade han trott att den höga summan berodde på att det varit så kallt ute.

Då gick han till sin 86-åriga mor för att kolla om hon råkat ut för samma sak

Javisst, även hon hade fått en räkning med ett högre pris än vad som stod i avtalet med Hedesunda El.

Tillsvidarepriset är något som kunderna får om de inte sluter ett avtal med sitt elbolag och är oftast högre än andra pris.

– I Hedesunda finns många äldre människor som min mamma. De tittar inte på vad som står på räkningen. De tar för givet att räkningarna stämmer och bara betalar, säger Ove Walentin.

Han tog genast kontakt med Gävle Energi och åkte till huvudkontoret i Gävle för att träffa Jenny Ekedahl på kundtjänsten.

Jenny Ekedahl förklarar att hans gamla avtal gick ut i januari och eftersom de inte hade uppgifter om det nya avtalet så fick han räkningar med ett tillsvidarepris.

– Ove har fått räkningar efter de uppgifter som fanns vid övertagandet, säger hon.

Men Ove Walentin anser att elbolaget är skyldigt att kontrollera att räkningarna stämmer med avtalen.

– Vi kan omöjligt kontrollera varje avtal som Hedesunda El hade med sina kunder, säger Jenny Ekedahl.

Malin Persson hade tidigare hand om räkningarna för Hedesunda El. Nästa vecka kommer hon att avbryta sin semester för att undersöka vilka andra som kan ha drabbats av samma sak som Ove och hans mamma.

– Vi rättar till felaktigheterna och skickar redan nästa vecka ut räkningar med riktiga uppgifter. De av våra kunder som har betalat för mycket får sina pengar tillbaka, säger Jenny Ekedahl.

Ove Walentin hänvisar till de avgifter och räntor som tas ut vid räkningar som betalas in för sent och säger att också han ska ha ränta på de pengar han legat ute med.

– Får jag ingen ränta på pengarna vänder jag mig till en annan instans.

I Hedesunda finns många äldre människor som min mamma. De tittar inte på vad som står på räkningen.

Ove Walentin

Mer läsning

Annons