Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle kommun ett föredöme på nätet

Stockholm (TT) Nästan hälften av landets kommuner dröjer längre än 24 timmar med att svara på medborgarnas frågor på den kommunala hemsidan.
Viljan till bättring tycks dock finnas. Den offentliga sektorn väntas investera 24 miljarder kronor i IT under 2004.

Annons
Och Gävle är ett undantag som bekräftar regeln. Här hör servicen till de bästa i landet.
- Kommunerna har blivit bättre på att svara, men det är fortfarande svårt att utföra enkla tjänster, som att ansöka om dagisplats direkt på nätet, säger Magnus Hansen på IT-företaget Dimension.

I slutet av 2003 ställde företaget för andra året i rad några enkla frågor till landets 290 kommuner via hemsidan. En av fyra kommuner svarade över huvud taget inte. Sex av tio som svarade gjorde det inom 24 timmar, tre av fyra hade svarat inom 100 timmar (fyra dygn).
En av tio kommuner svarade inom en timme på frågorna, till exempel Bollnäs, Falkenberg och Gävle. Samma kommuner var blixtsnabba med att svara också 2002.
Kommuner som Burlöv, Nora och Perstorp utmärker sig åt andra hållet.
Under hela fjolåret talades det mycket om 24-timmarsmyndigheten på Internet. Offentliga förvaltningar ska vara nåbara, det ska gå att utföra diverse tjänster och olika myndigheter ska samköras för att förenkla hanteringen.

Anders Lignell

Mer läsning

Annons