Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle som varumärke ska förstärkas

/

Bocken sätter Gävle på kartan, men det räcker inte.

Nu har kommunen också fått en ny marknadsstrategi.

Annons

I Gävles nya marknadsstrategi pekas ”Trygg utmaning” ut som Gävles kärnvärde. Men det är ingen ny slogan, betonar näringslivschefen Tove Elvelid:

– En slogan är ingenting man skrotar hur som helst, så ”Välkommen ombord” finns fortfarande kvar. ”Trygg utmaning” är inget som vi ska kommunicera utåt, det är vad man ska känna för Gävle, säger hon.

Marknadsstrategin är en vidareutveckling av det varumärkesarbete som gjordes i Gävle 2006 och har tagits fram av reklambyrån Lundberg&co tillsammans med ett råd där personer från kommunen, näringslivet och bland annat Högskolan suttit med.

Målet är att alla ska visa fram en gemensam bild av Gävle i sin marknadsföring, säger Tove Elvelid.

– Ta högskolan till exempel. Vilken bild av Gävle ger högskolan när de vänder sig till blivande studenter? Det är inte självklart hur man skapar bästa bilden av Gävle, säger hon.

– Tanken är att vi ska förmedla samma känsla oavsett om vi vänder oss till medborgarna, gäster, inflyttare eller företagare som funderar på att etablera sig här, säger hon.

Marknadsstrategin bygger på en varumärkesundersökning som gjordes 2012 bland Gävlebor och invånare i kringliggande landskap.

Den visade att varumärket Gävle är starkt och att det inte fanns behov av att arbeta bort den befintliga varumärkesidentiteten.

Man pekar också på att Gävles profilbärare Gävlebocken är känd både nationellt och internationellt. Men varumärket behöver förstärkas.

Det ska man göra genom att lyfta fram fyra starka områden som särskiljer Gävle från andra kommuner. De är Gävle som hamnstad, karriärstad, trivselstad och upplevelsestad. Varje område motsvaras av olika omdömen.

”Hamnstaden” associeras bland annat med attraktivt centrum, fina parker, välkomnande men också full av oförutsedda möten, medan ”Trivselstaden” associeras till attraktiva boenden, gemytlig atmosfär, trygghet och livskvalitet.

Arbetet med marknadsstrategin, som redan har antagits av kommunstyrelsen ska fortsätta under 2013.

– Nu ska arbetet bli mer konkret, men hur man jobbar vidare beror vilka man jobbar emot, om det är medborgarna, gästerna, inflyttarna eller företagarna. Vi hade en träff förra veckan för att lägga upp arbetet, säger Tove Elvelid.

Kommunens budget för att arbeta med marknadsföringsfrågor ligger på en miljon kronor per år, och framtagandet av marknadsstrategin ryms inom den budgeten. Marknadsundersökningen som gjordes förra året gick på 400 000 kronor.

Mer läsning

Annons