Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle Taxi satsar på miljön

/
  • Gävle Taxi uppfyller certifieringen av taxiförbundets ”Säker grön taxi” och fick häromdagen diplom för andra gången.
  • Två av Gävle Taxis bilar har GPS-baserat Isa-stöd. En display på instrumentpanelen visar fartgränsen och börjar pipa om föraren överskrider den. På sikt ska samtliga bilar förses med utrustningen.
  • Sven-Olov Hiller fick ett eftertraktat diplom för andra gången på två år av taxiförbundets Per-Åke Gustavsson.

När Gävle Taxi ISO-certifierades som säkert och grönt företag för två år sedan insåg man att två års hårt slit inte var över. Det gäller att ständigt leva upp till kraven men även att förbättra sig. Hittills har det lyckats. Beviset är ett nytt diplom som den verkställande direktören Sven-Olov Hiller fick i veckan. Företaget ställer nu upp nya mål, och ett är att alla nya bilar ska vara miljöbilar.

Annons

– Än har vi ingen miljöbil men när det börjar bli dags för nyinköp till hösten är det sådana som gäller. Vi hoppas mycket på att Mercedes hinner få ut den dieselhybrid man lovar är nära nu. Annars får det bli etanolbilar och möjligen någon Toyota Prius, säger Hiller. Enda undantagen blir stora bilar och bussar som ännu inte finns som miljöfordon.

– Vi klarar inte alla våra åtaganden med små bilar. Sådana innebär ju dessutom ett problem om man ser till säkerheten.

Det säger taxiägaren Nils Ehrling. Han är miljöansvarig i företaget och lägger ner massor av arbete på miljö- och säkerhetsarbetet.

En stor del av ansträngningarna på området hittills är att få alla förare att alltid hålla hastighetsgränserna.

Förr tjänade förare mer pengar på att köra sina kunder fort. Sedan förra året är det tvärtom hos Gävle Taxi.

– Då ändrade vi taxan så att mer ligger på tid och mindre på de kilometrar bilen rullar, berättar Ehrling.

Alla bilar inom företaget har numera alkolås. Två har en så kallad ISA-utrustning på prov som gett så bra erfarenheter att planerna är att samtliga bilar ska ha det på sikt. ISA är en förkortning från engelskan som översätts till intelligent hastighetsanpassning.

Isa är GPS-baserat och hopkopplat med Vägverkets vägdatabas. Där lagras fartgränserna på alla landets vägar och gator. Föraren ser ständigt i en display på instrumentbrädan vilken gräns som gäller. Om han överskrider den med mer än ett par kilometer börjar det pipa.

Och inte nog med det. I datorn på kontoret kan chefen se exakt hur en ISA-försedd taxi förflyttat sig under ett arbetspass. Helst ska hela rutten vara grönmarkerad. Om bilen överskrider gränsen en aning ändras färgen till gul. Skulle linjen vara röd på något ställe innebär det en rejälare fortkörning.

En effekt märktes snabbt i ISA-bilarna. Bränsleförbrukningen gick ner fem procent. Det är förstås ett resultat av bättre koll på hastigheten.

En taxiförare med ISA i bilen riskerar egentligen bara att bli bötfälld för fortkörning utanför skolor och andra trafikkänsliga platser med 30-gräns i stället för 50 eller 50 i stället för 70 under vissa tider. Dessa finns inte med i vägdatabasen.

En annan miljöbit som diskuteras flitigt inom Gävle Taxi just nu är dubbdäckens vara eller inte vara.

– Vi är några som kör dubblöst och tycker det går bra bara man anpassar sin körning. Dubbfritt har många fördelar, en är att man kan utnyttja däckets hela livslängd. Jag hoppas detta är sista vintern som Gävle Taxi köper dubbdäck, säger Ehrling.

Per-Åke Gustavsson från Svenska Taxiförbundet delade ut diplomet för Säker grön taxi till Sven-Åke Hiller för andra gången.

– Andra gången gillt, inte dåligt. Jag hoppas kunna komma igen om ytterligare två år, sa han.

Hittills uppfyller tolv taxiföretag av 230 Svenska Taxiförbundets krav enligt ISO 14001 på ”Säker grön taxi”.

Östgöta Taxi (Linköping och Norrköping) är störst. Sedan kommer Gävle Taxi följt av Motala Taxi. Övriga gröna bolag är mindre.

Mer läsning

Annons