Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävlebo lurad av kassan

/

En Gävlebo fick besked av försäkringskassan att han hade 30 dagar att ta ut på sin föräldrapenning. Sex veckor efter att han sökt ersättning fick han veta att han inte hade rätt till några dagar alls, och tvingades be kyrkan och socialtjänsten om hjälp för att klara sin försörjning.

Annons

Gävlebons ärende är bara en i raden av anmälningar som strömmat in till Justitieombudsmannen, JO, under hösten 2008.

Omorganisationen av Försäkringskassan innebar stora omflyttningar av personal till nya arbetsuppgifter och under tiden har servicen till medborgarna försämrats. Uteblivna besked, stora svårigheter att få kontakt med handläggare och sena utbetalningar har gjort försäkringskassan till en myndighet som inte lever upp till kraven i lagen, enligt JO.

Gävlebon besökte Försäkringskassan i maj förra året och fick då beskedet att han hade 30 dagar kvar på sin föräldrapenning. Den 17 juni gjorde han en anmälan om föräldrapenning. Sex veckor senare kom beskedet att han måste be sin tidigare partner att avstå några av sina dagar för att han skulle få ut någon ersättning, eftersom mamman hade ensam vårdnad om barnet. Resultatet blev att mannen inte fick ut några pengar alls.

Till JO har Gävlebon uppgett att han inte skulle ha sökt föräldrapenning om han hade fått ett korrekt besked redan från början.

JO har granskat Gävlebons ärende och konstaterar att försäkringskassan förtjänar kritik för handläggningen och för den bristande servicen. I Gävlebons fall var konsekvenserna allvarliga eftersom han inte fick någon ersättning alls. JO delar ut samma kritik i en rad fall där handläggningen tagit lång tid, eller där försäkringskassan inte kontaktat personer, trots löften.

Mer läsning

Annons