Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävletidningarna minskar

Både Gefle Dagblad och Arbetarbladet minskade sina upplagor under 2008, GD med 400 och AB med 300 exemplar.
– Det som ändå är positivt är att 95 procent av vår upplaga fortsatt är fullt betald, säger Christina Delby Vad-Schütt, chefredaktör och VD på Gefle Dagblad.

Annons

Det är gott om minussiffror i statistiken över tidningsupplagorna. Flera morgontidningar tappar rejält, en trend som har pågått i flera år, med några undantag. Gefle Dagblad ökade upplagan 2006 och lyckades hålla den på oförändrad nivå 2007. Men 2008 blev ett år med minus.

Christina Delby Vad-Schütt förklarar att GD inte har skänkt bort tidningen i syfte att hålla upplagesiffran på samma nivå som året innan. I Tidningssverige är det ovanligt att 95 procent av upplagan är fullt betald.

– Med det i åtanke är jag ändå glad över att GD:s upplaga är relativt stabil, säger hon.

Med ett tapp på 400 respektive 300 prenumeranter i ryggen hade den pågående lågkonjunkturen inte kunnat komma mer olägligt. Gävletidningarna märkte av effekterna redan förra året och hittills har både annonser och platsannonser minskat i antal, vilket betyder lägre inkomster för tidningarna.

– Det här året kommer det bli extra tufft att hålla upplagan. Titta bara på de stora varsel som lagts i vår region, säger Christina Delby Vad-Schütt.

När det gäller räckvidden, dvs hur många personer som läser tidningen varje dag, är förhållandet det omvända. Gefle Dagblads räckvidd har ökat från 69 000 till 71 000 läsare per dag medan Arbetarbladets räckvidd har minskat från 64 000 till 60 000 läsare per dag.

Sven Johansson som är chefredaktör och VD på Arbetarbladet tror inte att tidningarna på egen hand kan göra så mycket åt de sjunkande upplagesiffrorna. I stället gäller det att satsa mer på de nya medierna och att stärka banden med läsarna på andra sätt, till exempel genom att erbjuda mer än bara tidningen. Han får medhåll av Christina Delby Vad-Schütt.

– Vi måste nå och kommunicera med våra läsare och kunder via flera olika publiceringskanaler. I dag kommer GD ut som papperstidning, e-tidning, på webben och i mobilen för synskadade. Inom kort kommer vi även att börja sända lokala nyheter på radion, säger hon.

Mer läsning

Annons