Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Generaldirektör svarar på kritiken

/
  • Caroline Tröjbom på Försäkringskassans kundcenter i Gävle fick en pratstund med Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson.

Vid ett besök i Gävle i går svarade Försäkringskassans chef Dan Eliasson på den kritik som riktats mot myndigheten i en serie artiklar i GD.

Han kommenterade också de senaste turerna kring sjukförsäkringsreglerna.

– Där handlar det bara om marginella förändringar, sa han.

Annons

Det var under hot om misstroendeförklaring som regeringen och socialförsäkringsminister Ulf Kristersson, M, i förra veckan tvingades backa gällande hur sjukskrivnas arbetsförmåga ska bedömas efter 180 dagar.

Men frågan är vad det betyder att arbetsförmågan nu ska prövas mot arbete som är ”normalt förekommande” i stället för mot arbete på den ”reguljära arbetsmarknaden i övrigt”?

Enligt Dan Eliasson finns en möjlighet att rättsläget klarnar en aning och att det kan innebära lättnader för personer med stora funktionshinder men annars ser han inga skillnader alls.

Samtidigt påpekar han att propositionen från regeringen ännu inte är lagd.

– Det är klart att den stackars människan därute måste undra, vad betyder det här nu då? Men vi har sagt att vi inte kan räkna på det här än, så vi vet fortfarande inte exakt vad det blir.

Dan Eliasson är Försäkringskassans generaldirektör sedan ett halvår.

Han besöker regelbundet myndighetens kontor runt om i landet och i går var turen kommen till kundcentret i Gävle, ett av fyra kundcentra i landet som tillsammans tar emot runt 7,5 miljoner samtal årligen.

De flesta som ringer in är nöjda med bemötandet de får och med de beslut som Försäkringskassan fattar, enligt generaldirektören.

Men alla är inte det. I en serie artiklar har GD berättat om människor som tvingats söka jobb trots allvarliga sjukdomar, som fått ekonomin raserad på grund av långa väntetider och som trots att de varit med om allvarliga arbetsplatsolyckor inte fått ersättning från arbetsskadeförsäkringen.

Varför fortsätter det att dyka upp sådana här fall?

– Så fort du har ett system som innebär att du har rättigheter i förhållande till statliga myndigheter så kommer det alltid att finns människor som ligger på fel sida ribban, var du än lägger ribban, för det är många gånger svåra bedömningsfrågor. Vad jag försöker att undvika när jag pratar om de här frågorna det är att prata om enskilda ärenden...

Jag menade inte att du skulle kommentera just de här...

– Nej, nej, det förstår jag också men eftersom vi inte kan prata om enskilda fall så gör det att vi kommer i ett kommunikationsunderläge hela tiden. Men vet du vad, jag är inte så bekymrad över det. Jag skulle vara mer bekymrad om du satt här och sa att vi hela tiden blir lurade och att systemen dräneras på pengar, om ni i media skulle trycka på oss från det hållet och vi därför skulle bli kärvare i våra bedömningar.

– Jag tycker att medias uppgift här är att hela tiden titta på hur vi ligger till när det gäller den humanitära sidan av försäkringen.

Han återkommer också till att Försäkringskassans uppgift inte är att ”vilja och tycka” utan att det är regelverket som leder fram till besluten.

Innan du kom till Försäkringskassan var du generaldirektör på Migrationsverket, har du en förkärlek för positioner där du nästan alltid befinner dig i någon slags mediestorm?

– Det är den vanliga uppfattningen, de utsatta myndigheternas chef som tycker om att bli slagen på, men det folk glömmer bort är hur många människor man får hjälpa. Tänk på Migrationsverket, där fick jag vara högsta chef för en organisation som räddade 10 000 liv, varje år. Det är lika på Försäkringskassan där jag får vara med och förmedla två miljarder kronor varje år.

Mer läsning

Annons