Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gerdas konkurs snart i hamn

/

Efter mer än ett år är föreningen Briggen Gerdas konkurs på väg mot avslut. Kvar i konkursboet finns 87 000 kronor. Gerda själv fortsätter sitt nya liv i Helsingfors, med kryssningar i finska skärgården

– Det går ganska bra, säger Ville Väänänen, VD på företaget Fregatti.

Annons

Konkursförvaltaren Håkan Jiback har lämnat in sin förvaltningsredovisning och ett förslag på hur tillgångarna ska delas ut. Banken har redan fått ut 800 000 kronor och får enligt förslaget 45 000 kronor till, 3 miljoner mindre än vad banken lånat ut.

Bilhandlarna Bengt-Olov Andersson och PO Erhardsson köpte Gerda och föreningens övriga tillgångar för 1,2 miljoner kronor. Lösöret såldes på auktion medan Gerda köptes av det finska evenemangsföretaget Fregatti. Köpesumman är fortfarande en företagshemlighet.

– Jag kan inte säga någonting om den, säger Ville Väänänen.

För konkursförvaltaren Håkan Jiback är Gerda snart ett avslutat kapitel, och den har följt samma mönster som vilken konkurs som helst. Men att den rörde upp känslor i Gävle förstod han ganska snart.

– Eftersom jag inte bor i Gävle fick jag lära mig alla turer kring Gerda i efterhand.

– Det som förvånade mig var att så få ville ställa upp och bidra, säger Håkan Jiback.

Konkursförvaltaren fick bara in två bud på Gerda, ett bud på 300 000 kronor och bilhandlarnas bud på 1 miljon för fartyget, som senare höjdes till 1,2 för fartyg och lösöre.

Men att kommunen valde att inte gå in har han förståelse för. Att köpa Gerda eller fortsätta att stötta föreningen skulle bara leda till nya kostnader.

– De hade utrett det hela seriöst och såg att det inte skulle gå.

Men det var många som hade synpunkter på konkursen och hur den sköttes. Att Gerda såldes till Finland rörde också upp känslorna i Gävle och Håkan Jiback anklagades till och med för att ha agerat i egen sak under processen.

– Som konkursförvaltare blir man anklagad för både det ena och det andra. Det är sånt en konkursförvaltare får tåla, säger Håkan Jiback.

Efter köpet rustades Gerda upp och finns nu i Helsingfors. Fartyget marknadsförs som Finlands största segelfartyg och ska locka charterresenärer, som vill kryssa runt i den finska skärgården. Att prinsessan Madeleine gjort en kryssning på Gerda och firat sin födelsedag ombord används också i marknadsföringen.

– Det är ganska populärt, säger Ville Väänänen.

Han ångrar inte köpet, men vill inte säga om det var en bra investering, inte än i alla fall.

– Det återstår att se. Vi har lagt ner mycket arbete och reparerat ganska mycket, och det finns mer att göra.

I sommar ska Gerda segla i skärgården men Fregatti vill se till att fartyget får tillstånd att segla över hela Östersjön. Först då finns det möjlighet att Gerda återkommer till sin gamla hemmahamn i Gävle.

– Vi får se. Nu har vi tyvärr inte den möjligheten, säger Ville Väänänen.

På lördag är det öppet hus på Gerda och allmänheten kan se fartyget både från utsidan och från insidan, i södra hamnen i Helsingfors.

Mer läsning

Annons