Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Getaway lyfter handeln

/
  • Leo Arslan, ansvarig på Pizzeria Torino känner många av festivalbesökarna som äter hos honom. Han får mer och mer stammisar för varje år.     foto: håkan selénPizza, yoghurt och öronproppar är populära produkter hos besökarna på Getawayfestivalen.
  • – Vi har sålt hiskeliga mängder korv och hamburgare, berättar Conny Berglund som är säljare på OKQ8.         foto: håkan selén

Läsk, pizza och öronproppar går åt som smör i solen under Getaway-festivalen. Efter tre år har nu handlarna i Gävle lärt sig vilka lager som bör fyllas på innan hårdrockarna anländer till stan.

Annons

– I år fick våra fruar och barn hoppa in som förstärkning när det var som mest, säger Leo Arslan, som är ansvarig på Pizzeria Torino, som ligger ett stenkast från festivalen.

Föga förvånande var hans restaurang välbesökt under helgen. I stället för de vanliga tiderna var pizzerian öppen mellan åtta på morgonen och tre på natten.

Leo Arslan känner igen kunder från de tidigare åren och säger att skaran av stammisar växer för varje år.

– Nästa år ska vi ha en till pizzaugn och en maskin som rullar degen, säger han beslutsamt.

Leo Arslan är inte helt tillfreds med att festivalen är framflyttad till augusti nästa år, då det innebär att den hamnar på en lönehelg. Han är nöjd med att ha två helger i samma månad som genererar pengar. Festivalhelgen som ägnas helt åt hårdrockarna och lönehelgen åt de vanliga stammisarna som kanske inte droppar in på en pizza under festivalen, då restaurangen är fullsmockad.

Även OKQ8 känner av den ökande kundkretsen under festivalen. Personalen gillar att macken fylls till brädden av hårdrockare en gång per år, men Conny Berglund som är säljare, berättar att han tog ledigt under Getaway förra året, just för att det var så mycket jobb.

– Vi har 300 kunder mer per dag än vad det brukar vara, säger han.

Framförallt är det varor från deras så kallade paus- och serveringssida som går åt. Yoghurt, korv och smörgåsar är populärt bland de långhåriga festivalbesökarna.

Men även annat lockar hos OKQ8. Varje dag står det minst femton personer och köar till toaletten.

– De är så otroligt trevliga alla besökare, det blir aldrig något bråk och ingen som lever rövare, säger biträdande säljchefen Jenny Egnell.

Festivalbesökarnas hårda yttre till trots så verkar de dock skydda sina örongångar ömt.

– Vi säljer dubbelt så många öronproppar. Den ökade efterfrågan gör att vi har fyllt på lagret just under denna helgen, säger Anette Strandberg, chef på Apoteket Hjärtat på Drottninggatan.

En lite mer oväntad tillströmning sker till stadens hotell. Janne Ansgariusson, som äger Hotell Gävle, tror att besökarnas ålder spelar roll när de väljer sovplats.

Själv får han dubbelt så många gäster under Getaway som under en vanlig helg.

– Första året när hotellet fylldes av rockare tänkte jag ”uj vad blir det av det här?”. Men de är riktigt trevliga och roliga att ha som gäster, det här är en av de lugnare helgerna. Många av dem bokar rum till nästa år, samtidigt som de checkar ut, säger han.

Mer läsning

Annons