Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gevalia stoppar tv-reklam

Gevalias exotiska kaffenyheter Abyssinian Dawn och Indonesian Lava lanserades med en reklamfilm med den fiktiva soulprofilen Jah Roast. Men reklamfilmen blev inte riktigt vad Gevalia tänkt sig. Nu stoppar Gevailia reklamfilmen efter rasistanklagelser på nätet.

Annons

Kaffejätten anklagas för att måla upp en stereotypisk och rasistisk bild av den svarte mannen, rapporterar Dagens Media.

Lowe Brindfors är reklambyrån bakom den hårt kritiserade reklamfilmen, men Gevalias marknadschef Malin Jennerholm är inte nöjd med hur den passar ihop med bolagets värderingar.

- Den har upplevts som förolämpande, och vissa har uppfattat den som kränkande eller stötande. Det har varit olika saker som folk reagerat på, men vissa har sagt att de uppfattar den som diskriminerande. Det passar inte ihop med våra värderingar, vi vill inte väcka anstöt, säger Malin Jennerholm, marknadschef på Gevalia, till Dagens Media.

Daniel Nilsson-Padilla
daniel.nilsson-padilla@gd.se

Mer läsning

Annons