Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gevalia tar ny sats efter floppen

Gevalia fortsätter samarbetet med reklambyrån Lowe Brindfors – trots misslyckandet med den stoppade reklamfilmen för exotiska kaffenyheten Abyssinian Dawn och Indonesian Lava, som anklagats för att både vara sexistisk och rasistisk i forum på nätet.

Annons

Efter de tidigare hyllade Gevalia- reklamfilmerna med slogan "när du får oväntat besök" har kaffejätten fått stora problem med sitt budskap ut till konsumenterna. Nu kan strategin för kaffejätten bli att lägga extra krut med de tidigare populära konceptet "oväntat besök", efter misslyckandet med de stoppade reklamfilmerna för Abyssinian Dawn och Indonesian Lava.

– Oväntat besök har vi inte gått bort ifrån. De reklamfilmerna har varit omtyckta, säger Malin Jennerholm marknadschef på Gevalia och fortsätter:

- Jag tycker den senaste vi gjorde med "oväntat besök" som handlade om en dykare var bra, säger hon.

Malin Jennerholm uppger för GD att Gevalia kommer fortsätta med Lowe Brindfors som reklambyrå trots misslyckandet för byrån med den stoppade reklamfilmen.

- Vi har ett avtal med Lowe Brindfors, säger Malin Jennerholm.

Är ni nöjda med dem?

- Ja, vi är nöjda med dem.

Lowe Brindfors vd Bjarte Eide vill inte ge några kommentarer till hur fortsättningen mellan Gevalia och reklambyrån kommer att se ut.

Reklamgurun Viggo Caling som är chefredaktör för Resumé tycker att den stoppade reklamen var en flopp, men tror att Lowe Brindfors kan komma igen.

– Lowe Brindfors är en av Sveriges största reklambyråer. Generellt sätt är det en duktig byrå. Men det här var en flopp. Man får hoppas att de gör om och gör bättre, säger han.

Mer läsning

Annons