Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gruvboomen har nått Gävle

/
  • Ett specialbygge för trånga gruvgångar. I nästa vecka rullar den första bilen från Gävle till gruvan i Garpenberg.
  • 30 kilometer i timmen är maxhastigheten på gruvbilarna.
  • Den första av sex bilar är snart klar för leverans. Teknikchefen Pär Fahlén håller koll så att allt fungerar som det ska.

Den ska rulla 22 av dygnets 24 timmar, 365 dagar om året och klara en tuff miljö 500 meter under jord.

Den första av sex gruvlastbilar lämnar Bilmetros verkstad i nästa vecka för ett liv i Garpenbergsgruvan.

Annons

Verkstaden i Strömsbro är en ombyggnadsstation för redan specialkonstruerade lastbilar. Bilarna är kortare än normalt för att kunna klara de tvära svängarna i gruvan.

I Gävle förses de med en extra ram, bladfjädring, ett specialbyggt lastflak, ett eget sprinklersystem och andra detaljer som är nödvändiga för att förare och maskin ska klara ett liv i gruvan.

I Garpenberg ska bilarna klara en last på över 30 ton. En del ska forslas till en tipp nere i gruvan för vidare transport med gruvhiss. Några transporter ska gå ända upp till ytan, från 530 meters djup. Stigningen är en meter på var sjunde.

– Det är smalt, mörkt och brant, en ganska krävande miljö, säger Jan Lundqvist, VD för Porjus Entreprenad, som beställt bilarna. Företaget har 50–60 lastbilar i drift och sköter transporten av gråberg och malm i Garpenberg och i Kiruna.

Och kraven är stenhårda. Förtaget har noga övervakat arbetet i Gävle så att allt blir rätt.

– Har vi satt en lampa fel får vi göra om, säger Magnus Carlsson, VD för Bilmetro Lastbilar.

Att det över huvud taget blev en affär var något av en slump. Jan Lundqvists son stannade till på Bilmetro Lastbilar i Gävle i ett helt annat ärende. Magnus Carlsson bjöd honom på kaffe och började prata gruvtransporter. Sedan dröjde det inte länge förrän han besökte företaget i Gällivare tillsammans med en tekniker för att prata affärer.

De första sex bilarna blir testfordon för Bilmetro Lastbilar i Gävle. Om de klarar prövningarna i gruvgångarna öppnas möjligheten till fler beställningar, inte bara till gruvan i Garpenberg. Flera andra gruvor är på väg att öppnas i Mellansverige

– Då kan det bli en jättestor affär, säger Magnus Carlsson.

Och det handlar inte bara om leveranser av bilarna. Bilmetro ska bygga upp en servicestation i gruvan för att klara underhållet. Slitaget är enormt för bilar som i princip ska rulla hela tiden. Däcken slits till exempel ner på 14 dagar och Magnus Carlsson räknar med att den totala livslängden för bilen kanske på sin höjd är tre år.

Den 17 oktober ska den första bilen levereras till Garpenberg. Sedan rullar de kommande fem bilarna med jämna mellanrum ut från verkstaden i Gävle.

Mer läsning

Annons