Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han tror på en framtid för Saab

/

En rekonstruktion av Saab-bolaget är precis vad bilhandlaren Christer Eriksson hade hoppats på. Och den får gärna gå snabbt.
– Det är viktigt. Annars blir osäkerheten kvar, säger Christer Eriksson.

Annons

Eriksson Bilteam är återförsäljare av Saab, Opel och andra GM-bilar och det vore fel att säga att affärerna går som vanligt. Förutom nedgången som drabbat de flesta bilhandlare har osäkerheten om Saabs framtid lagt ytterligare sten på bördan.

Ändå sålde företaget fler bilar i januari i år än förra året och februari ser ut att sluta på samma sätt. Men det är begagnade bilar som håller statistiken uppe.

– Det är klart att vi ser en minskning på orderingången, säger Christer Eriksson.

Gårdagens besked om att Saab ansökt om rekonstruktion och fått den beviljad ger ändå hopp, tycker Christer Eriksson. Och han är säker på att Saab kommer att leva vidare.

– Jag är helt övertygad om att det kommer ut nya Saabprodukter. Det är för mycket pengar investerade i de nya modellerna, säger Christer Eriksson.

Som återförsäljare har han fått garantier från GM om att garantiåtaganden och leveranser av reservdelar kommer att fullföljas. Några kunder har hört av sig och uttryckt sin oro, men Christer Eriksson hade ändå förväntat sig fler reaktioner från sina kunder. Och så sent som i torsdags sålde företaget en sprillans ny Saab 9-3, låt vara till en företagskund.

Nu hoppas han på ett fortsatt samarbete mellan Saab och Opel, när amerikanska General Motors klipper banden till de europeiska tillverkarna.

– Allt samarbete vi har är ju med Opel. Det är den linjen vi jobbar efter, säger Christer Eriksson.

Och han stämmer inte in i kören som kritiserar regeringen för att den inte går in och tar över Saab.

– Tillfälligt stöd och garantier kan vara rätt, men staten ska inte gå in som ägare och köpa fabriker. Det har varit min inställning hela tiden.

Han var själv med och upplevde den stora nedgången i början på 90-talet då nybilsförsäljningen rasade till bottennivåer. Några år senare var ordningen återställd och försäljningssiffrorna rusade brant uppåt.

Den utvecklingen ser gärna Christer Eriksson igen, och helst med nya Saab-modeller i bilhallen.

Foto: Lasse Halvarsson

Mer läsning

Annons