Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här hade spelarna änglavakt

/
  • Christer Ståhl vid det havererade flygplanet. Han var en av dem som klarade sig bäst. Målvaktskollegan Krister Sterner hade flygcertifikat, därför följde de flygrädda spelarna med honom i det nyaste planet, som störtade. Krister Sterner tänkte först sätta sig framme bredvid piloten under landningen, den del av planet som blev mest skadat. Istället hade han satt sig bak i planet för att spela kort med de andra.
  • En av Frölundaspelarna förs till sjukhuset från helikoptern. Efteråt väcktes en diskussion om att uppdatera sjukhusets katastrofplan.
  • Olof Lod från Luftfartsverkets haverikommission antecknar sina iakttagelser på olycksplatsen.

Den ryska flyg­olyckan i onsdags raderade ut ett helt hockeylag. 43 personer dog.

För drygt 36 år sedan kraschade ett Cessnaplan med Frölundaspelare i skogen, en halvmil söder om Rörberg. Mirakulöst nog överlevde alla sju spelarna och piloten.

Annons

Flygolyckan i Ryssland skakar en hel hockeyvärld. Det ryska KHL-laget Lokomotiv Jaroslavl skulle flyga till Minsk för säsongspremiär när planet störtade kort efter start. Bland de omkomna fanns den svenska landslagsmålvakten Stefan Liv.

För 36 år kraschade ett flygplan med Frölundaspelare ombord. Laget var på väg till en match mot Brynäs. För första gången hade de valt att flyga till Gävle istället för att ta nattåget. Frölundatruppen hade delats upp i tre flygplan. Flera av spelarna var flygrädda och hade bett att få flyga med det nyaste planet. Det plan som sedan störtade.

Flygolyckan i Rörberg skedde på en solig februaridag med svag vind. Trots att flygplanet var söndertrasat överlevde alla åtta ombord. De sju spelarna kunde hjälpa varandra att komma ur planet. Piloten skadades värst och satt fastklämd.

Bara några meter framför planet reste sig en bergvägg. Piloten hade försökt att nödlanda i en yngre skog. En efter en hade trädtopparna gått av och bromsat upp flygplanet. Vingarna gick av och bensinen läckte ut. Spelarna var tvungna att söka skydd och fick lämna den fastklämde piloten.

– Vi kunde inte göra mycket för honom, berättade Svante Granholm för GD.

Räddningsinsatsen underlättades av två helikoptrar som var i närheten. En privat och en från flygflottiljen i Söderhamn. Två timmar efter olyckan hade alla förts till sjukhuset, inklusive piloten.

En haverikommission tillsattes. Olyckan berodde på den ”mänskliga faktorn”. Piloten ströp bränsletillgången inför landningen istället för tvärtom.

Att starta motorerna skulle ta en minut och planet befann sig redan på ungefär 300-400 meters höjd. Nödlandningen var ett faktum.

Mer läsning

Annons