Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här läggs grunden för bokslukare

/
  • Annika Grankvist har tagit fram boken ”Tänk om” och sagopåsen som innehåller figurer och föremål ur boken. Lisa Westbergh får borsta tänderna på krokodilen.
  • Robbie Nordlander, Lisa Westbergh, Saga Widorson och Doris Evaldsson tittar till husspindeln Sötis som flyttat in tack vare att förskolan hoppade på projektet ”X5000 Läståget”.
  • Annika Grankvist har tagit fram boken ”Tänk om” och sagopåsen som innehåller figurer och föremål ur boken. Lisa Westbergh får borsta tänderna på krokodilen.
  • Målet är att Doris Evaldsson, Linus Hansson och deras kompisar ska bli goda läsare tack vare förskolans satsning på läsning.
  • Lisa Westbergh, Robbie Nordlander, Tyra Sahlsten, Matilda Blomgren, barnskötaren Marie Lekzén, Erik Eklund och Linus Hansson förbereder ett spindelhus.

Att inte bara kunna läsa utan faktiskt också förstå texten är en viktig nyckel till framgång i skolan och resten av livet.

Därför är det ett stort problem att läsförståelsen sjunker bland svenska elever.

Annons

För att bli en god läsare behövs 5 000 lästimmar, enligt den svenske läsforskaren Ingvar Lundberg.

Det har Gävle kommun tagit fasta på och jobbar sedan ett par år tillbaka med ”X5000 Läståget”, ett arbetssätt som ska hjälpa fler barn att bli just goda läsare.

– Grundtanken är att vi ska börja så fort som möjligt för att göra barnen intresserade av läsning, sedan kan de i viss mån driva sin utveckling själva, säger Gunilla Hagman.

Hon är skolbibliotekssamordnare och initiativtagare till lästågsprojektet som tuffat på i några år nu. Det började i Sätra men har nu spridit sig till fler förskoleområden.

– Syftet är att lyfta fram barnlitteraturen i förskoleverksamheten och få pedagogerna att förstå hur viktigt det är att de läser, säger Gunilla Hagman.

Hon rekommenderar personalen att notera i en pärm hur ofta de läser och vilka barn som satt med och lyssnade, allt för att se till att så många som möjligt faktiskt får lästid.

Älvgårdens förskola i Stigslund anslöt sig till tåget i höstas och har fått ta del av projektledarens tips och tricks.

I dag försöker de exponera böckerna på förskolan på ett sådant sätt att barnen ska bli sugna på att läsa och ser till att byta till nya fräscha titlar lite oftare. Och på avdelningen Myrstacken är det numera rutin att alltid läsa en stund för barnen som ska sova middag.

– Gunilla pratade bland annat om vikten av att introducera barnen för nya ord. Tidigare har vi kanske bytt ut eller förenklat när vi tyckt att böckerna innehållit svåra ord, berättar förskolläraren Annika Grankvist.

Det här året har boken ”Tänk om” av Lena Sjöberg spelat en stor roll i den pedagogiska verksamheten. Barnen fastnade särskilt för ett avsnitt som handlar om en spindelmamma med sitt barn, något som personalen valde att spinna vidare på.

Sagopåsen som används vid samlingen har fyllts med en plastkrokodil, en tandborste, ett litet badkar och andra föremål som finns illustrerade i boken.

Och i taket i ett av rummen hänger husspindeln ”Sötis” som flyttat in på avdelningen. Handdockan dyker upp ibland för att ställa frågor till barnen och har bland annat fått följa med på skogsutflykt.

– Vi vill visa att det finns så mycket spännande i böcker och att det ena kan leda till det andra, säger förskolläraren Eva Eriksson.

Mer läsning

Annons