Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdkokt helg närmar sig

/
  • – Det är en allmän trend i samhället med ekologiska produkter, säger högsta hönset på City Gross mejeriavdelning.
  • Arlen Roque väljer ekologiska ägg av stor modell som helst ska innehålla omega-3 inför påskens festligheter.
  • Inga och Bosse Åkerström från Oslättfors har redan inhandlat ett tolvpack ekologiska ägg inför helgen. – Det räcker för två, säger de.

66 miljoner ägg. Så många fler ovala produkter åts av svenskarna 2010 än året innan. Trenden ser ut att hålla i sig också inför årets påskhelg.

Annons

City Gross i Hemlingby köpcentrum säljer uteslutande ägg från Stjärnäggs skånska gårdar. Endast en typ av 15-pack härstammar från ”höns i inredd bur”. Övriga är frigående inomhus eller utomhus. Sedan butiken öppnade för två år sedan har de märkt av en stadigt ökande försäljning av ekologiska ägg, framförallt 12-packen.

– Det är en allmän trend i samhället med ekologiska produkter, säger högsta hönset på mejeriavdelningen Mikael Dahlberg.

Deras äggförsäljning brukar bli cirka tolv gånger större under påskveckan. Mest såld är 20-packet med extra stora ägg som denna vecka kostar 25 kronor mot 35 kronor i vanliga fall.

Förra året sålde de 1500 exemplar av denna sort under motsvarande vecka.

En av de som köper XL-ägg är Arlene Roque som ska laga ägghalvor med romröra till den antågande påskfesten med familjen.

– Det är viktigt för mig att hönsen är frigående inomhus i alla fall, säger hon.

Säga vad man vill om hur hönor behandlas men det är nyttigt med ägg. Förutom att de är protein- och vitaminrika innehåller de mineraler och antioxidanter. Sedan är det upp till konsumenten att välja vilka levnadsvillkor de önskar hönsen.

– Det finns två koster som är särskilt näringsrika och väldigt allsidiga, mjölk och ägg. Ägg innehåller mycket bra näring, säger dietisten Gunilla Järnblad.

För 9 av 10 konsumenter är det också viktigt att äggen kommer från svenska gårdar, enligt branschorganisationens undersökning.

Sedan 2005 har äggförsäljningen till konsument vuxit med drygt 18 procent, från 102 till 121 ägg per person och år. Undersökningar visar att konsumtionsökningen är störst bland unga och att allt fler äter ägg till frukost. (GD/TT)

Mer läsning

Annons