Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Håret blev gult i stället för blekt

/
  • Foto: LASSE WIGERT Gul. Efter två försök att bleka slingor hos Haircity gav Anna upp. En annan frisör hon talade med sa att håret var så förstört att det inte gick att bleka mer. I stället färgade hon bruna slingor, för att

GÄVLEAnna hävdar att hon fick sitt hår förstört på Haircity.En blekning misslyckades och hennes hår blev sprött och gult.Ett andra försök gjorde bara saken värre, ändå fick hon inte pengarna tillbaka.

Annons
- Jag ansåg inte att vi gjort något fel, säger Carita Salminen, Haircitys ägare.
Den femte november gick Anna till frisersalongen Haircity för att göra slingor i sitt långa blonda hår. Hennes utväxt var då ungefär en decimeter.
Hon förklarade för frisören att hon gärna blekte med folieremsor men fick svaret att det blev bäst med hätta. Ungefär en badmössa med små hål där man drar upp de slingor som ska blekas.

Missnöjd
Efter blekningen var Anna missnöjd. Hon var gul i stället för blek, och utväxten syntes fortfarande en centimeter närmast hjässan. För den behandlingen fick hon betala 500 kronor med studentrabatt.
Väl hemma ringde hon runt till andra salonger för att göra om blekningen, men blev hänvisad tillbaka till Haircity.
- Då gick jag dit igen, två dagar efteråt. Det blev hätta igen. Då vart det jättegult, och jag fick betala 200 kronor igen, säger Anna.
Hon gick hem och grät hos sin syster, som uppmanade henne att gå tillbaka och klaga.

200 kronor tillbaka
Det gjorde hon, och efter en lång diskussion fick hon tillbaka de 200 kronorna för det andra besöket. Inget mer.
Dagen efter gick Anna till en annan salong där en frisör försökte hjälpa henne att snygga till håret.
- Hon hade blivit helblonderad, fast gul. De måste ha använt fel produkter. För svaga medel eller fel sort. Det kan också vara att de inte använt värme, säger Lotta Johnsson, frisören som tog hand om Anna.

Gick inte att bleka mer
Enligt henne riskerade Annas hår att gå av om hon blekte det mer. Hon färgade det i stället lätt brunt för att dölja det värsta.
Hon minns Anna väl, och förklarar att det hänt tidigare att missnöjda kunder kommit från Haircity för att klippa om sig.
- Men det här var nog värst hittills, säger hon.
Anna har ringt Svenska Handelskammaren för att få en opartisk värdering av skadan. Men de hänvisar till branschorganisationen Frisörföretagarna där Margareta Larsson är distriktsordförande.
Enligt henne har Frisörföretagarna själva en examinator som tar hand om reklamationer, men Haircity är inte medlemmar i organisationen.
- De har inte den kvalifikationen. Det är ingen som har någon utbildning där. Då kan de inte vara med, säger Margareta Larsson.

Rätt få pengar tillbaka
Enligt Kristina Fält på Konsument Gävle har Anna rätt att få tillbaka sina pengar även för den första behandlingen.
- Har de försökt åtgärda en gång och inte lyckats, då tycker jag att man ska betala tillbaka de pengar som kunden lagt ut. Tycker inte hårsalongen det, då prövar vi det opartiskt i Allmänna reklamationsnämnden, säger hon.

MAGNUS LUNDQUIST
026-15 96 63
magnus.lundquist@gd.se

Mer läsning

Annons