Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

HiG hade sexistisk reklam

/
  • Så här kunde det se ut när högskolans reklamkampanj gick på högvarv i tunnelbanan i våras.

Högskolans reklamkampanj byggde på humor. Men Reklamombudsmannen, RO, kan hålla sig för skratt. Sjuksköterskebilden är en ”sexistisk stereotyp” som nedvärderar yrkesgruppen, enligt nämnden.

Annons

I våras syntes högskolans reklamaffischer på olika håll, bland annat i Gävle och i Stockholms tunnelbana. De stereotypa bilderna hade samma ansikte – en hybrid av en man och en kvinna.

I kampanjen ingick även en mobilapplikation. De som var intresserade av en viss utbildning skulle klistra in sitt eget ansikte på rätt yrkestyp för att få mer information.

Men utbildningsledaren för högskolans sjuksköterskeprogram var inte nöjd.

Även Vårdförbundet reagerade på sjuksköterskebilden som var ”fjollig”, enligt förbundssekreteraren.

Efter en anmälan har Reklamombudsmannens opinionsnämnd tittat närmare på bilden och beslutat att fälla reklamen. Sjuksköterskan avbildas på ett sätt som anspelar på en sexistisk stereotyp och som är nedvärderande för yrkesgruppen sjuksköterskor, skriver nämnden i sin bedömning.

RO är ingen myndighet utan en stiftelse som ska se till att reklam rättar sig efter de regler som näringslivet satt upp. Straffet för ett övertramp består i att RO publicerar sitt beslut på sin hemsida.

– Vi vill att annonsören tar sitt ansvar och slutar visa reklamen, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Redan i våras tog Högskolan i Gävle till sig av kritiken och plockade bort sjuksköterskebilden ur kampanjen. RO:s beslut som blev offentligt i går får alltså ingen praktisk betydelse.

– Vi accepterar RO:s bedömning även om jag inte delar den. Kampanjen har varit mycket framgångsrik och vi ska fortsätta att göra reklam som berör och engagerar, säger högskolans informationschef Johan Ahlgren.

Mer läsning

Annons