Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Holländare ska lockas hit

/
  • Johan Östrand och Åsa Wimark driver ridskolorna Stall Stråtjära respektive Sjöbackens Hästar i Hälsingland. De tror att ridturer kan locka holländarna.– Nu får vi börja lägga ut sökord på holländska på våra hemsidor, sa Johan Östrand.
  • Anne Tusveld har stenkoll på vad som lockar holländska turister. I går föreläste hon för länets turistföretagare.
  • Christine Weissman från Årsunda Viking tror att det går att locka fler holländare till vikingagården med hjälp av marknadsföring på nätet.
  • Lena Andersson, turiststrateg på Region Gävleborg, är drivande i projektet som ska locka fler turister till länet.

De kommer med bil och söker naturupplevelser, men har ännu inte fått upp ögonen för Gävleborg.

Länets besöksnäring ska nu bli bättre på att ragga holländare – Sveriges fjärde största turistgrupp.

Annons

Närmare 60 turistföretag från hela länet fanns representerade när Region Gävleborg i går bjöd in till en föreläsning med Anne Tusveld som själv är holländare och jobbar som resehandelsmanager på Visit Swedens Hollandskontor. Hon lärde företagarna allt de behöver veta om holländska turister – som älskar Sverige.

– Faktum är att holländare är Sveriges fjärde största marknad efter Norge, Tyskland och Danmark när det gäller gästnätter, berättade hon.

Däremot är det inte Gävleborg som holländarna besöker i första hand. Gävleborg hamnar först på plats 19 av 21 över de populäraste länen. Bara Gotland och Västerbotten är mer ointressanta – eller svårtillgängliga – ur holländarnas sätt att se det.

– Så ni kan bara växa! uppmuntrade Anne Tusveld och berättade vidare att holländarna gärna tar bilen till Sverige.

– De är borta i 12-14 dagar. Efter 4-6 dagar har de lagom nått Gävleborg innan det är dags att vända igen. Så Mittsverige ligger för långt upp, sa hon och drog ett streck strax under Sundsvall på Sverigekartan.

Varför gillar då holländarna Sverige så mycket? En förklaring kan vara allemansrätten.

– I Holland bor det 475 personer per kvadratkilometer att jämföra med 22 personer i Sverige. Vi är så vana vid trängsel att vi nästan blir lite rädda av att vistas i naturen. ”Var är allt folk?” tänker vi. Därför är Sverige så intressant, det är så annorlunda jämfört med det vi är vana vid, sa Anne Tusveld och företagarna antecknade.

Naturupplevelser, avkoppling och utrymme alltså. Har Gävleborg vad som krävs?

Christine Weissman från Årsunda Viking kände att hennes förening redan har träffat rätt med sin levande vikingagård i skogen.

– Vi har redan många besökare från Holland, men vill ha dit fler. Vårt problem är att vi ligger lite avsides. Det är svårt att hitta dit. Men nu kanske vi kan få vara med på Visit Swedens hemsida, sa hon.

Även Malin Eriksson, VD på Wij Trädgårdar i Ockelbo, menade att det gröna upplevelsekonceptet redan är på plats.

– Vi har en del holländska turister. Kanske borde vi ordna med en guide som talar holländska, sa hon.

Kungsbergets friluftsanläggning har däremot haft svårare att locka holländare. Men utvecklingschefen Jonas Lundblad såg potential efter föreläsningen i går.

– Nu när vi ska bli åretruntanläggning så kan vi nog locka många holländare med naturupplevelser. Vi är ju granne med ett naturreservat med vilda djur, leder och urskog. Det får vi skryta upp, sa han.

Mer läsning

Annons