Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I morgon ska det avgöras

/
  • Det har inte alltid fungerat med färdtjänsten, och nu ska X-trafik avgöra om det är Tuwas fel.

Det blir X-trafiks styrelse som får bestämma om kontraktet med Tuwa Specialtransporter ska brytas. Avgörandet faller i morgon, vid ett extrainkallat styrelsemöte.

– Det är jättekonstigt att man inte har följt upp det här tidigare, säger Bir­gittha Bjerkén, moderat ledamot i X-trafiks styrelse.

Annons

Hon kan inte vara med i morgon när frågan ska tas upp och hon visste i går kväll inte ens om det verkligen är den frågan som ska avgöras.

Men X-trafiks VD Matts Hildebrand bekräftar att det är så. Han vill inte ge några kommentarer innan styrelsen har behandlat ärendet.

Något beslutsförslag finns inte heller inför mötet. Styrelseledamoten Kenth Lövgren, FP, har inte sett något sådant utan räknar med en öppen diskussion om hur X-trafik ska gå vidare. Han kan inte heller delta i mötet i morgon och vill inte säga vilket beslut han vill se.

– Men generellt måste det offentliga bli bättre på upphandlingar och på att följa upp villkoren. Överlag är samhället för långsamt när det gäller att reagera på brister, säger Kenth Lövgren.

Ytterligare en styrelseledamot, kommunalrådet Marie-Louise Dangardt, aviserar att inte heller hon kan vara med på mötet.

Birgittha Bjerkén är ny styrelseledamot sedan i somras. Under det första styrelsemötet hon deltog i var färdtjänsten en av punkterna och sedan dess har hon fått många signaler om hur dåligt det fungerat.

– Redan då hade jag fått massor av samtal. Folk har undrat hur vi agerar, säger Birgittha Bjerkén.

– Man kanske borde ha varit ännu hårdare.

Lars Beckman, moderat riksdagsman från Gävle, har under hösten fört en debatt om färdtjänsten och bristerna och bland annat krävt en extern revision. Nu hoppas han att X-trafiks styrelse tar krafttag.

– Det är väl uppenbart för alla att färdtjänsten inte har fungerat. Det är en upphandlande myndighets ansvar att se till att färdtjänsten fungerar, punkt slut.

– Om man inte har fått det här att fungera på ett halvår bör man säga upp avtalet med alla bolag, som inte lever upp till kraven. Jag pekar inte ut några enskilda. Det gäller alla bolag, säger Lars Beckman.

Mer läsning

Annons