Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägens brister drabbar många

/

För trångt på spåren och för lite pengar till investeringar och underhåll.

Alla var överens om bristerna när järnvägens framtid diskuterades i Gävle i går, men inte lika eniga om vad som måste göras.

– Vi måste våga prioritera. Annars är det någon annan som gör det åt oss, sa Anders Franck från Mellansvenska Handelskammaren.

Annons

Järnvägstransporterna är en pulsåder för regionen och kapacitetsbristerna är tydliga. Kenth Nilsson, järnvägsstrateg på Trafikverket, konstaterade att verket för första gången tvingats säga nej till transporter på vissa sträckor.

Region Gävleborgs ordförande, Sven-Åke Thoresen, konstaterade att Ostkustbanan är hela Norrlands akuta flaskhals. I dag tar det 40 minuter längre tid att åka tåg mellan Gävle och Sundsvall än det gjorde för 15 år sedan. Och de planerade malmtransporterna på Bergslagsbanan kräver också snabba insatser.

– Vi befinner oss i ett viktigt skede, sa Sven-Åke Thoresen.

Trafikverkets kapacitetsutredning har pekat ut bristerna men bara delvis pekat ut hur, och hur snabbt, de ska åtgärdas. I väntan på de långsiktiga investeringarna måste regionen diskutera vilka transporter som ska få företräde, anser Anders Franck, vice verkställande direktör i Mellansvenska Handelskammaren.

Trafikverkets generaldirektör har också konstaterat att en del av persontrafiken på tåg kanske måste styras över till bussar för att klara den ökande godstrafiken. De avvägningarna finns också med när Trafikverket nu utreder hur man ska kunna klara av malmtransporterna till Gävle hamn.

– Vi måste våga välja mellan gods- och persontrafik, tyckte Anders Franck, men det var ingen annan i församlingen som ville greppa den heta potatisen.

Stina Bergström, Miljöpartiets representant i riksdagens trafikutskott, vill inte ställa persontrafiken mot godstrafiken och det vill inte X-trafiks chef, Matts Hildebrand heller.

– Vi måste hålla de båda bollarna i luften samtidigt, sa Stina Bergström, som vill se större statliga satsningar på järnvägen.

Miljöpartiet vill börja bygget av dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall redan 2015. Den och andra nödvändiga järnvägssatsningar skulle mycket väl kunna finansieras med lånade pengar.

– Det gjorde vi redan för hundra år sedan, säger Stina Bergström.

När deltagarna i seminariet fick frågan om vilken satsning som är viktigast för regionen var enigheten total: Det allra viktigaste är dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall.

Mer läsning

Annons