Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägsspår delar Näringen

/
  • Den nya järnvägen ska gå som ett bakvänt S över Näringen och dela industriområdet i två delar. Grafik: Lars Bergsten

Tre fastigheter måste lösas in för att det nya järnvägsspåret till hamnen ska kunna dras över Näringen. Det visar den järnvägsplan som nu är klar för att skickas ut på samråd.

Annons

Den 15 november bjuds alla berörda in till ett samrådsmöte. Det är stora förändringar på Näringen som Trafikverket och kommunen då ska informera om:

– Ett nytt järnvägsspår som går som ett bakvänt S över Näringen och delar området i två delar.

– En viadukt som gör att Strömsbrovägen måste sänkas en lång sträcka.

– Avstängda vägar.

– Nya gång- och cykelbanor.

– Fastigheter som ska lösas in.

Det nya järnvägsspåret kommer att byggas ungefär där det går ett oanvänt industrispår i dag. Ändå måste tre industrifastigheter lösas in, däribland en som ägs av kommunen och där Stena håller till i dag.

Kommunens växthus, där stamfuchsiorna från Esplanaden brukar övervintra, måste också flyttas.

Det nya järnvägsspåret kommer att dela Näringen i två delar. Det betyder att de fastigheter som ligger norr och öster om spåret måste köra ut via Strömmavägen medan de fastigheter som ligger söder om spåret får utfart mot Strömsbrovägen. Krickvägen, Beckasinvägen och Kanalvägen kommer att stängas vid den nya järnvägsbanken. Vid Kanalvägen planerar man dock en genomfart för gående och cyklister.

Avsikten med det nya spåret är att kunna köra godståg som kommer från väster och söder direkt till hamnen utan att först vända dem och byta lok. Det nya spåret kommer därför att vara elektrifierat. Också det befintliga spåret, som ska vara kvar för trafik från norr, kommer att elektrifieras. På järnvägsbanken över Inre Fjärden ska man utforma elstolparna med särskild hänsyn för att inte störa fågellivet.

Samtidigt som Trafikverket har arbetat med en järnvägsplan har Gävle kommun arbetat med en ny detaljplan för Näringen där man tar hänsyn till konsekvenserna av det nya järnvägsspåret. Där har man också försökt lösa dagvattenfrågan genom att rita in flera mindre dagvattendammar i området.

Även en del mark mellan Strömmavägen och Testeboån ingår i den nya detaljplanen. Där har man tidigare planerat för fler industritomter, men det nya detaljplaneförslaget anger att området ska ingå i Natura 2000-området Testeboåns delta.

Mer läsning

Annons