Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kämpar för hastighetssänkning

/
  • Den tunga trafiken susar förbi utfarterna. Här ska skolbarn ta sig över två gånger om dagen. Victoria Ericsson, Ingrid Larsson och Maria Holm vill att Trafikverket sänker hastig- heten igen.
  • Ingrid och Sture Larsson klagade på hastigheten redan 1997 och fick rätt. Nu protesterar de igen mot vad de tycker är en smyghöjning.
  • Maria Holm och Victoria Ericsson har båda barn i skolan som behöver korsa vägen dagligen för att komma till kompisar eller till skolan.

Hastigheten höjdes från 70 till 80 kilometer i timmen förbi Bergby.

Nu protesterar boende längs med vägen.

– Barnen ska över här två gånger om dagen, säger Maria Holm.

Annons

När gamla E4, eller väg 583 som den officiellt heter, degraderades 1997 från Europaväg till länsväg sattes hastigheten till 90 kilometer i timmen även förbi Bergby. De boende protesterade och Vägverket sänkte till 70 igen, precis som det var när vägen fortfarande hette E4. Motiveringen var att barn måste korsa vägen för att kunna komma till Bergby Centralskola.

I vintras höjdes hastigheten på samma sträcka till 80 kilometer i timmen.

– Det är ju fortfarande samma väg och fler skolbarn, säger Sture Larsson.

Han och hustrun Ingrid har överklagat höjningen till länsstyrelsen, som inte funnit skäl att andra beslutet. Nu blir det Transportstyrelsens sak att avgöra.

Deras överklagande är det enda hittills, men i slutet av augusti ska den lokala skolstyrelsen ha möte och då ska frågan upp.

– Skolan har ju hälsa som profil och vill att barnen ska kunna cykla och gå. Nu skjutsar föräldrarna istället, säger ordförande Maria Holm.

Det går mycket tung trafik längs vägen, eftersom det är närmare att köra gamla E4 när åkarna ska till Näringen i Gävle. Vägen blir också alternativ när E4 stängs av.

Maria Holm och de andra boende skulle vara nöjda med en återgång till 70 kilometer i timmen.

– Men är det 60 som gäller nu så vore det ännu bättre, säger Victoria Ericsson, förälder.

Enligt Mats Sandgren, enhetschef på Trafikverket gjordes höjningen i samband med översynen av samtliga hastigheter. I framtiden är det meningen att 50, 70 och 90 ska försvinna. I stället ska det vara jämna hastigheter. En 70-sträcka får alltså en höjning eller en sänkning med tio kilometer.

– Vi vill ha en röd tråd i trafikmiljön. Trafikanterna ska veta att ”så här ser det ut på en 80-sträcka”.

Han utesluter inte att det kan ha blivit en felaktig höjning på den aktuella sträckan, men generellt sett är det fler vägar som får sänkt hastighet än som får höjd.

– Men det kanske inte är hastigheten som är lösningen här. Det kan behövas andra åtgärder.

Om Transportstyrelsen går på de boendes linje kommer vägen att skyltas om. Annars är det 80 kilometer i timmen som gäller i framtiden.

Mer läsning

Annons