Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kenneth har blivit påkörd fem gånger

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Mest påkörd. Kenneth Lundin är den som oftast plogar E4 från Gävle och tre mil norrut som förstabil. Därmed är han också den som drabbats av flest tillbud. Hittills i vinter har tre tradare och två personbilar kört in i hans plogbil!

GÄVLE
Yrkesförare som bär sig illa åt när de ska ta sig förbi plog- och saltbilar eller i övrigt när det gäller vägarbete kommer att ställas till svars oftare än hittills. I alla fall när de befinner sig på vägar i Gävleborg. Deras åkerier kommer att få brev med klagomål.

Annons
Det var kontentan av ett möte mellan Gävleborgsåkarna, Vägverket och vägentreprenörren Peab i Gävle under veckan.
Kenneth Lundin är en av de plogbilsförare som var med. Han kör normalt förstabilen på E4 mellan Gävle och Axmartavlan, den vägsträcka i länet där konflikterna mellan plogbilar och främst långtradartrafiken är störst.
Lundin är också den som drabbats värst. Han har blivit påkörd av tre långtradare och två personbilar. Bara i vinter! Och än är inte säsongen över.

Tvingade in i vajern

Fyra är påkörningar av plogvingen på sidan. En långtradare tryckte till Lundins bil så hårt att den for in i vajerräcket flera gånger.
- Det hade kunnat gå riktigt illa, konstaterar han.
Tidigare i vinter blev hans plogbil påkörd bakifrån av en personbil.
- Jag började bromsa 100 eller 150 meter bakom dig, ursäktade sig bilföraren.
Föraren klarade sig dessbättre men hans bil blev okörbar.
En av långtradarna fick kapellet sönderrivet. Det var den som tryckte in plogbilen i räcket. Rester satt kvar på plogvingen. Samtalet med förarna efteråt blev, som Lundin uttrycker det, "litet hetsigt."
Annars är det vanligt att tradarförarna sticker sin väg. De gånger polisen eller kolleger till påkörda plogbilar får tag i förarna säger då alltid att de inget märkt.

Olustiga omkörningar

Hittills har de materiella skadorna inte blivit allt för stora. En bruten plogvinge söder om Gävle är värsta tillbudet hittills.
Yrkesförare använder ibland helt vansinniga metoder för att ta sig förbi.
- När jag körde norrut för ett tag sedan lyckades en buss ta sig förbi mig genom att köra in på avfarten till Hagsta krog.
- Han brydde sig inte om stopptecknet vid Ockelbovägen.
Om Kenneth Lundin fick som han ville skulle inga omkörningar av plogbilar få ske, i varje fall inte på trefältsvägar.
- Jag tar ju upp mer än ett körfält. Egentligen finns det aldrig platgs för att köra om mig på ett säkert sätt. Visserligen kan jag fälla in vingen men det är en farlig väg. Och då klarar inte andrabilen att få hela vägen ren.

Bara en vägficka
Det stora problemet är att det på 30 kilometer norrut från Gävle till Axmartavlan bara finns en slinga där plogbilarna kan svänga av för att släppa förbi trafiken. Den finns intill Skarvberget.
Plogbilarna måste kunna vända och köra på vägen strax bakom där de körde av. Annars blir en stycke av vägen oplogad. Driftvändplatserna är för trånga
- Ett av önskemålen vid mötet med åkeriföreningen och plogbilsförarna var ytterligare en avkörningsslinga längre norrut. Jag har lovat att titta om vi kan ordna det, berättar Hans-Olov Johansson, trafikingenjör på Vägverket.
I södergående riktning finns två avkörningsslingor för plogbilarna. De innebär att trafik kan hamna efter plogbilarna i som längst ungefär en mil.
Johansson tycker också att informationstavlorna strax söder om Gävles norra infart och vid Axmartavlan ska användas oftare än hittills. De kan mycket väl tändas och informera bilisterna om att plogning pågår.
- Tyvärr har vi inga bra rutiner än om vilka budskap som ska läggas ut, säger Johansson.

OLLE HILDINGSON

Mer läsning

Annons